Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
#1429828
En hel del av dom rören leder kylvatten. Men klart alltid extra seriöst byta allt

Men börja gör rent det lilla röret mellan motor och oljefälla det bakom generatorn

Sen ska vi se om du inte får sug i systemet igen
Användarvisningsbild
av 144
#1429870
Jag kom på att det kanske bara blivit en ispropp med tanke på hur mycket vatten det var i röret till oljestickan?
Jag har slarvat med oljebyte och kört över ett år men mindre än 1000 mil, jag ska prova i morgon och se om det är vacuum vid oljelocket.
av Andis
#1429874
Rapportera hur det går imorn.

Men efter gjort det vet jag hur smalt det är så rekomender jag varmt att göra åbäket och ta ur generatorn och kolla det inte är igentäppt. Samt göra rent det från brända oljerester eller vad det är för svart sot man får ut. Min är mycket välskött byt olja var 1000 mil men ändå fans där sotrester. Aldrig varit med om det du skriver med fryst system trots jag hade stop i det första gången när jag lätt en makaniker som jag lita på rengöra det som senare sluta som mekaniker. Systemet värma av kylvattnet för det inte ska frysa.

Vet ett himmla mek. Men du kommer känna dig tryggare med veta inga packboxar går sönder när du väll rengjort det.


Kontroll av systemet
Kolla med mätare gick iget bra är så svagt undertryck lyckades inte hitta en tillräkligt kännslig mätare för få utslag på vacuumet. Utan bäst att kolla det är lossa oljelocket när bilen är varmkörd låt locket ligga på och lyft försiktigt och kän om det vill suga fast samt om det väser lite av vacuum när du försiktigt lättar på locket.
Användarvisningsbild
av 144
#1430185
Ursäkta att jag inte uppdaterat, jag hann aldrig kolla på bilen igår. Jag lånade morsans bil till min utflykt och passade på att stanna på en skrot och köpte en oljesticka, sen stannade jag på Mekonomen och köpte en ny insugspackning ifall jag väljer att ta bort insuget , det kan ju inte skada att byta den i viket fall som helst efter 33k mil (jag vet inte om någon tidigare ägare har bytt den).

Just nu är jag själv hemma med barnen så jag kan inte göra något med bilen förrän min sambo kommer hem.
av Libbe
#1430228
Tar du bort insuget? Blir det lättare att se och jobba! Men det är en hel del skruv att ta bort iof......
Du kmr lättare åt oljefållan och man brukar se in hålet till motorblocket om det är täppt där?Eller rent?
Du kan använda Bromsrent eller avfettning! Skall du BYTA HELA Vevhusventilationen? Räcker det ju om du gör rent i Mblocket.
Dom säljs väl i satser?

Enklast är om du byter hela skiten! Det samlas en hel del skit/olja/sot som kocksar igen rören. Och det kan sitta som betong i rören. Vem vill hålla på och djäävlas med detta? Då det är enklare att byta ut allt.........

Passa på byt olja+filter oxo
Användarvisningsbild
av 144
#1430245
Jag tänkte börja med att bara ta bort och göra rent, köper jag nya slangar vill jag ha den uppgraderade versionen som jag antar är grövre.
Användarvisningsbild
av 144
#1430398
Libbe skrev:Det som skiljer är Oljefållan!
Jaså bara den, vet du på vilket sätt den skulle vara bättre?

Jag testade med en plastpåse över oljepåfyllningshålet och det var varken vakuum eller övertryck.

Nu har jag iaf fått bort grenröret och rensat de små anslutningarna, plastslangen gick av men det är väl bara att ta en bit gummislang istället. Jag undrar bara hur en så tunn slang kan sätta hela vevhusventilationen ur spel?

Det känns iaf onödigt att byta allting, jag tvivlar på att det är stopp någonstans i själva oljefällan eller de grova slangarna/röret. Annars var skruvat ännu billigare såg jag nu: https://www.skruvat.se/Rep.sats-vevhusv ... 26922.aspx
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]