Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ribar
#859533
Om ni vill ha ett kugghjul från min 3D-skrivare så kan ni PMa mig. 100:- plus frakt. Inga andra garantier än att det fungerade för mig:)
av gnarlberg
#859656
Tjennare, Tack vare denna sida har jag kunnat fixa en stor del.

Hos mig 05a v70 d5 2,4 har torkarmotorn slutat och går lite med hjälp.
har fixat loss alting och börjat ta isär axeln.


tyvärr hoppade kugghjulet ut och jag vet inte hur jag ska bygga ihop den igen såatt den fungerar rätt..

Håller på att rensa axeln som korroderat. den går väldigt trögt in och ut och hoppas att det löser sig om jag slipar lite med rätt sandpaper???

Jag fick ut en liten gummitätningsring ochså, när jag rensade där axeln går genom. någon som vet hur jag får den på rätt plats igen? måste jag slipa axel "huset" också??

är bara född i sverige och flyttat utomlands till tyskland, därför är mitt svenska språk inte perfekt. Sorry Guys!

Men tack redan för hjälpen!
av gnarlberg
#859746
kan bara berätta att jag som ikke mekaniker klarade bygga ihop det och fy fan det funkar ju?
sparat 350 euro där ;) TACKKKKKKKKKKKKKK det är enklare än man tror, tar en söndag eftermiddag och lite tålamod.
byggde först ihop armen så vilopositionen va vänster. men då blev det ett konstigt ljud när jag satte igång den så jag ställde in höger och nur funkar den super.

använde bara Teflonfett ifrån min cykel.
av jopen
#859952
Är det någon som kan berätta hur man får lös spolarvätskeslanganslutningen bak på torkarmotorn? Vill inte slita så mycket är rädd att jag har sönder något. Har skruvat lös torxskruvarna och plåten är lös men som sagt slanganslutningen är ivägen.
av jopen
#859976
Jomen slangen är ju lätt att ta lös. Bakplåten verkar ju inte komma lös om man inte får bort själva nippeln...
EDIT:
Verkar som om den går rakt igenom.
Bilagor
$_57 (1).JPG
$_57 (1).JPG (172.18 KiB) Visad 1111 gånger
av Ribar
#860000
Ah, nu fattar jag vad du menar. Jag lät den helt sonika sitta kvar. Bakplåten går att ta bort och då följer allting med. Pinnen du ser på din. bild är ju genomgående och kanske kärvar lite. Om jag inte minns fel så tog jag bara bort alla torx på baksidan och vickade lite samtidigt som jag roterade plåten lite runt spolarrörets axel. .

Kolla bilden på ebaylinken som PeterT länkade till så ser du att pinnen sitter kvar.
av davveh
#938533
Hade idag isär min torkarmotor. Den gick runt med hjälp men fastnade gärna mitt på innan.
Tog isär allt, axeln lossnade fint, smörjde och satte ihop. Nu är den stendöd!
Jag har 11,7v fram i kontakten och på de tre blecken under de vita plastkugghjulet har jag också 11,7v på alla tre. Men de händer inget när jag sätter på plastkugghjulet?!

Hur går jag vidare? Själva elmotorn öppnade jag inte..
av kniifen
#1028244
Har plockat isär min med i dag då den vägrat fugera något år nu. Men jag har en annan modell mot dom som syns på bilderna här.Bild
Metall hus i stället för plast. Tyckte att plast hjulet ser okej ut. Ska bara försöka få ur axeln, blir nog att ta med den till jobbet och köra i pressen då den sitter som bara den. Satt en gummi bussning mellan rutan och axeln och jä...r vad skit det var där när jag till slut fick bort den. Satt fast på axeln. Inte undra på att det kärvar ihop efter ett tag. Bilen i fråga är en V70N-00 2.4T. Någon som vet vad för motor jag har?
av kniifen
#1028479
kniifen skrev:Har plockat isär min med i dag då den vägrat fugera något år nu. Men jag har en annan modell mot dom som syns på bilderna här.Bild
Metall hus i stället för plast. Tyckte att plast hjulet ser okej ut. Ska bara försöka få ur axeln, blir nog att ta med den till jobbet och köra i pressen då den sitter som bara den. Satt en gummi bussning mellan rutan och axeln och jä...r vad skit det var där när jag till slut fick bort den. Satt fast på axeln. Inte undra på att det kärvar ihop efter ett tag. Bilen i fråga är en V70N-00 2.4T. Någon som vet vad för motor jag har?
Det gick som det gick. Efter 6 tons tryck och en smäll så blev det skrot av huset men axeln rörde sig inte en mm. Så är det någon som är intresserad av motor och plast kuggen som jag tror är ok så kan ni höra av er så kommer vi överens om pris.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 26
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]