Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1361581
Hej,

Jag har en V70 BiFuel som under en längre tid ibland misstänt på cylinder 4 och tänt motorlampan, nu har det blivit permanent och den går illa. Man får även upp "Växla upp eller sakta ned" på displayen ibland.

Jag har bytt stift och testat med tändingsprovare och allt verkar OK.

Jag har lyssnat på alla spridare med en skruvmejsel och allt låter likadant över alla cylindrar.

Den tänder varken på Gas eller på Bensin varför jag misstänkte fel i spole eller stift, jag har även växlat spolar men inte heller det hjälpte. Borde den inte tända på gas även om spridaren är svag?

Vad tror ni är nästa steg?

Tack på förhand
Karl
#1361629
Du satte nytt stift?

Testa gnistan med stiftet mot toppen.
Ta loss de andra så startar inte motorn.
Då ska du få gnista om spolen/kablaget fungerar.

Se över kablaget till spolen.
"Ofta" Kabelbrott där. Förekommer, i alla fall.

Kompressionsfel kan inte uteslutas.
Då snackar vi bränd ventil tex, som troligaste fel.
#1361650
Tack för era svar! Jag får åka till biltema och köpa en kompressionstestare och se vad jag får för resultat. Tänker att jag skruvar ur alla stift och testar alla cylindrar torra och med lite olja? Låter det rätt? Jag är inte så erfaren ännu men tycker att det är väldigt kul att lära mig att skruva lite. Jag är väldigt tacksam för all hjälp. Jag återkommer när jag har resultaten från kompressionstestet.

Jag har testat att byta stift till ett helt nytt och provat växla spolar mellan två cylindrar. Sedan hade jag en testlampa för tändstift som jag provade med och fick ljus på fyran och testade på tvåan som referens och det såg likadant ut men om jag ändå ska skruva ur alla tändstift så ska jag absolut göra som Micke föreslår och jämföra gnistorna och se om jag ser någon skillnad mellan 4:an och en som jag vet fungerar. Stort tack!
#1361658
Olja beöver du inte i första läget, för om en avviker kraftigt från de andra har du funnit felet.
Och då menar jag KRAFTIGT.
1 eller 2 kilo mindre ger inga misständningar.
1-2 kg kompression mot 10+ i dom andra är typ vad som krävs för det. Nära noll alltså.

Jag har personligen bytt en ventil på en motor som gick smått ojämnt, bara på tomgång. Den hade 2kg på en cyl, pga bränd ventil. En tårtbit saknades på en avgasventil.
Men över typ 1500varv hördes inget konstigt på motorn. Det var en 4cyl Kia Sportage från 2001.
#1361720
Fattigmans kompressionstest (jodå jag har en Biltema komp-mätare men får inte dit den på något bra sätt..) Spärrskaft och hylsa på bulten på vevaxelremskivan (kanske bara går att komma åt från hjulhuset). Tändning av och friläge i. Vrid runt vevaxeln totalt 2 varv (brukar vara i samma riktning som hjulen roterar, går iofs att lägga i ettan och se vilket håll det lyfta hjulet roterar åt) och känn hur länge trycket håller emot på varje kompressionsslag. Det bör rimligtvis vara ungefär lika på alla cylindrarna, pyser trycket ut betydligt snabbare på nån enstaka så har det hänt nåt.. Min B5244S2 som har gått över 50k håller lätt trycket i över 10 sekunder, man får vänta en stund innan man kommer över dödläget :-)
Har flugit sportflygplan en gång i tiden, piloter med självbevarelsedrift brukade göra "rundtagning" dvs dra runt propellern för hand innan flygning även om det inte stod på checklistan. Dels för smörjningens skull, dels för att kolla att det var bra komp på alla cylindrarna :-) Viktigt att komma ihåg att kolla att magneterna var av dvs "kupe" innan man drog runt, annars kunde det bli riktigt otrevligt :-o
#1361788
Jag har gjort liknande "ErikÅ"'s tips, men då bara knuffat bilen sakta med hög växel.
Även då märker man om en cyl är helt komplös, vilket den bör vara för att konstant misstända.
(Pga avsaknad av kompressionen, alltså)

Riktig mätning är ju bäst, helt klart.
#1362756
Hej!

Nu har jag resultaten och det var ju precis om ni misstänkte.

Cylinder 1: 12 kg
Cylinder 2: 12,5 kg
Cylinder 3: 13 kg
Cylinder 4: 0 kg
Cylinder 5: 13 kg

Jag får inte upp något tryck alls i cylinder 4 varken torrt eller med lite olja. Det pyser lite när jag släpper trycket men den orkar inte ens upp i 1 kg.

Så nästa steg är att lyfta topplocket och byta ventiler gissar jag? Har ni tips på bra reparationshandbok?
#1362825
Visst har du noterat att man kan köpa små usb-kameror för någon hundralapp och skicka ner genom tändstiftshålet och göra visuell inspektion.
Men du lär väl behöva lyfta toppen i vilket fall? Topplockspackning eller ventiler, sak samma.
Läser själv Haynes (har dock tidigare årgång av V70), synd att de svenska översättningarna är gjorda av någon som uppenbarligen har noll koll på bilar och verktyg..
De engelska originalutgåvorna kan faktiskt vara lättare att förstå :bored:
Haynes påstår att jag har en "störningsmotor" i min bil, sådana påhopp gillar jag inte! "Interference engine" kan jag acceptera :-D

Hej! Under 1års tid har det kommit oljud fr[…]

V60 2023 Android Auto

Du loggar in med ditt Google konto i Android syste[…]

Lite trögt svar på min egen fråga[…]

volvo 965 Elstrul

Hej, Sonen har el problem på sin 960 och det[…]