Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raspon
#89874
Hej alla glada volvoägare och ni som jag ej är så glad. Skulle låsa min bil häromdan och såg till min förvåning att bakdörrarna ej låstes. Kollade bakluckan som även den var olåst.Har kollat säkringarna och även bytt ut dessa för säkerhets skull. Det låter inte ett smack i de bakre låsen så det verkar vara nåt med strömförsörjningen el.dyl. Min tankmätare gav även den upp i samma veva och visar nu tom tank konstant. Dock kan reservlampan lysa ibland. Undrar om nån varit med om något liknande fel. Framdörrarna låser och låser upp helt normalt. Kanske någon av de duktiga mekarna på forumet har nåt bra tips. Bilen är en v70n 01 140hp 12000mil. Tackar på förhand.MVH Olav.
Användarvisningsbild
av CarMan
#89876
bak i billen på vänster sida finns en säkrings central (REM) ta bort de 3 översta säkringarna & sätt tillbaka dom.
vid nesta service så beställer du även en mjukvara (REM uppdatering.)
av Frigge
#89891
Helt otroligt att det inte hänt förrens nu :roll: .
Men gör som Carman säger. Felet beror på att REM=Rear Electronik Module "somnar" alla dessa funktioner du nämner styrs av den, ja eller inte om den sover :wink:
av Marbas
#89907
Frigge skrev:Helt otroligt att det inte hänt förrens nu :roll: .
Men gör som Carman säger. Felet beror på att REM=Rear Electronik Module "somnar" alla dessa funktioner du nämner styrs av den, ja eller inte om den sover :wink:
Hur kan REM bara somna en vacker dag? Hur återskapar man detta felet, eller snarare undviker man det?

Mjukvaran som man ska ladda in, när kom den, jag menar från vilken årsmodell/tillverkningsdatum behöver man inte ladda om mjukvaran för att åtgärda detta felet? Jag vill hellre åtgärda problemet innan det uppkommer (om jag nu har det)...
Användarvisningsbild
av Ringhede
#89921
Hej
Jag har haft nästan samma problem med att låsen till bakdörrar och bagagedörr inte låste sig trotts att främre dörrarna låste sig.
I samma veva så slutade även tankmätaren att fungera.

Jag löste problemet genom att lossa batterikabeln en stund och sedan sätta dit den igen.

Troligen initierar sig några av bilens datorer då och felet försvinner.
Dörrar och takmätare "fixade" sig. (alltså styrdatorn)

Hände på min Volvo V70N -00 och hände för ett par år sedan och har inte återkommit.

Återkommer felet ändå får du nog uppsöka en servicefirma och felsöka vidare men min beskrivning kan hjälpa dig utan at behöva betal för updateringar av buggar i något som borde varit felfritt eller gratis att fixa.

mvh Roland
av Frigge
#89940
Ringhede skrev:
Återkommer felet ändå får du nog uppsöka en servicefirma och felsöka vidare men min beskrivning kan hjälpa dig utan at behöva betal för updateringar av buggar i något som borde varit felfritt eller gratis att fixa.

mvh Roland

Vet inte om du läste Carman:s inlägg men där beskriver han hur Raspon ska göra. Man behöver inte lossa batterikabeln, det räcker med att göra REM strömlös genom att ta bort säkringarna.
Användarvisningsbild
av Ringhede
#89949
Frigge skrev:
Ringhede skrev:
Återkommer felet ändå får du nog uppsöka en servicefirma och felsöka vidare men min beskrivning kan hjälpa dig utan at behöva betal för updateringar av buggar i något som borde varit felfritt eller gratis att fixa.

mvh Roland

Vet inte om du läste Carman:s inlägg men där beskriver han hur Raspon ska göra. Man behöver inte lossa batterikabeln, det räcker med att göra REM strömlös genom att ta bort säkringarna.
Japp jag läste övriga inlägg och kompletterade med hur jag gjorde.
Samt att det inte alltid är nödvändigt att uppdatera mjukvaran. Den har ju fungerat i många år och fungerar trotts allt bra i min bil ändå eftersom felet inte återkommit. Om man är osäker på vilka säkringar mm så kan batterikabeln vara ett enkelt alternativ som de flesta klarar av.

Det kan ju även vara så att vissa som läser detta gör sina servicar själv och inte vill lägga massa pengar på uppgraderingar av programvaror.

Allt i välmening.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av CarMan
#89956
Ringhede skrev:
Frigge skrev:
Ringhede skrev:
Återkommer felet ändå får du nog uppsöka en servicefirma och felsöka vidare men min beskrivning kan hjälpa dig utan at behöva betal för updateringar av buggar i något som borde varit felfritt eller gratis att fixa.

mvh Roland

Vet inte om du läste Carman:s inlägg men där beskriver han hur Raspon ska göra. Man behöver inte lossa batterikabeln, det räcker med att göra REM strömlös genom att ta bort säkringarna.
Japp jag läste övriga inlägg och kompletterade med hur jag gjorde.
Samt att det inte alltid är nödvändigt att uppdatera mjukvaran. Den har ju fungerat i många år och fungerar trotts allt bra i min bil ändå eftersom felet inte återkommit. Om man är osäker på vilka säkringar mm så kan batterikabeln vara ett enkelt alternativ som de flesta klarar av.

Det kan ju även vara så att vissa som läser detta gör sina servicar själv och inte vill lägga massa pengar på uppgraderingar av programvaror.

Allt i välmening.

mvh Roland
din beskrivning lagar symtomen. min beskrivning lagar felet.
Användarvisningsbild
av Ringhede
#89986
Å ska vi börja märka ord nu.

Då kan vi gå djupare liknande en känd reklamsnutt från TOYOTA.
Fem Varför.

Varför låser inte dörrarna ? Jo styrenheten har hängt sig
Varför har den hängt sig? Jo för det är ett programfel.
Varför är det ett programfel? Jo för att programmeraren hos Volvo har gjort fel.
Varför har han gjort fel? Jo för att Volvo priorieterar inte att hålla en hög kvalitet längre.
Varför prioritera inte Volvo kvaliten längre? Jo det kan CarMan få förklara för alla som trott att Volvo = Kvalitet


/Roland
av Raspon
#90029
Jag tackar även i efterhand. Vi skall vara glada att såna som Carman och Frigge vill svara på våra andra novisers frågor. Det sparar inte bara in en peng utan även tid och dyrbar nattsömn. Sen om bilarna inte håller som vi önskar är det som de säger inte mekarnas fel utan konstruktionens fel. MVH Olav.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]