Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1379951
Hej "halvgute57"

Ja tack, det ska vi tänka på.

Det blir mek imorgon lördag eller söndag.
Jag kommer att återkoppla här i tråden, förhoppningsvis med några bilder, så att någon annan kan få hjälp vid behov.

Jag har tittat på några Youtube-filmer där det byts ABS-krans på Volvo (vänster sida).
Några gör först rent på ytan på drivknutenheten där kransen ska monteras och smörjer därefter med bromsfett och knackar därefter på kransen. Jag förstår inte varför de lägger på smörja(?) Kransen ska sitta stumt och eftersom den har viss presspassning lär det ju inte hjälpa att smörja... :x
Kransen ska rimligen värmas på för att inte skada den mer än nödvändigt. Så mekar jag. :-D

Det jag förstår är att om det är väldigt rostigt där kransen ska monteras på drivknutenheten, kan diametern bli för liten så att kransen glider på, och i värsta fall till och med bli glapp. Det man måste göra i det fallet är ju att lägga på Loctite (gänglåsning) eller liknande för att fylla upp för materialbristen. Någon tipsade om att man kan tvingas lägga ett par "svetsloppor" för at den ska hållas på plats, men det är inget som jag rekommenderar.

I ett par av filmerna jag har tittat på, så demonteras först centrumskruven och drivaxeln knackas in någon centimeter.
Sedan lossar man hjulskruvarna.
Därefter höjer man upp bilens framända och demonterar hjulet.
Den övre skruven på hjulnavet demonteras helt och den undre lossar man muttern på men låter skruven sitta kvar. Det gör att man kan vinkla ut själva navet, åt vänster sida sett bakifrån.
Sedan trycker man in drivaxeln så att den kan lirkas ur navet på insidan, framför hjulet.

Mina funderingar är;
Behöver jag lossa och demontera styrleden?
Behöver jag lossa och demontera stabilisatorstaget (det vertikala)?
Något annat som jag inte känner till och behöver veta?

/H
#1382964
Jag skapade en annan tråd om hur jag bytte ABS-kransen.
-

Just ja - det är väl bäst att jag uppdaterar om det som denna tråd handlade om från början; OBD II
Vi fick hjälp av en kille som mekar en hel del med Volvo, men hans utrustning (dator och program) vägrade koppla upp sig mot bilens dator. Därför provade han med en kompis dator och då fungerade det direkt. Det är en äldre programvara i hans dator kan jag tillägga.
Ungefär samma felkoder visades i hans dator som de vi hade läst ut med Biltema's OBD som jag skrev om tidigare. Det KAN ev. vara bakre Lambdasonden som spökar sa han, men det bästa är att ni besiktigas bilen och ser vad bilprovningen säger om avgasvärdena.
Sagt och gjort, vi åkte till DEKRA i fredags (efter att ha lyft av minuskabeln från batteriet över natten) och de fick besiktiga. Inget problem alls - den gick rakt igenom. Tackar :-)
/H

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]