Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lindberg
#86522
Har någon något tips

Jag har haft in bilen på verkstaden 2ggr för att bli av med ett knakande ljud från framvagnen, dom har bytt en del saker men ljudet finns kvar.

Jag har bytt krängningshämmarstag samt länkarmsbussningar
och inre styrled som var glapp.

Men ljudet finns kvar. verkstan säger att inget är glappt

Jag har nyss köpt denna bilen men blir tokig på detta oljud

Tacksam för tips


/Lindberg
Användarvisningsbild
av CarMan
#86524
knarrar det är inget glappt. man får lysna efter knaret, inte käna efter ett glapp.

har du visat mekanikern ljudet, så han vet vilket ljud som ska tas bort?
av Lindberg
#86527
Mekanikern har kört bilen och hört knarret.

Kan det vara själva stötdämparen som knakar eller övrestötdämparlagring?

Vad är vanligt att dessa knak kommer ifrån?
av cme
#86574
Kolla hur den rörliga delen på stötdaämparlagret beter sig med motor iång och med huven öppen. Om den "hugger" eller går ryckigt när du vrider på ratten så vet du att de övre lagren är dåliga. Hade detta problem själv. Slutade med att jag bytte alla rörliga delar (bussninar, leder, lager, gummimellanlägg, fjädrar och stötar). Fick en "ny" bil i och med detta. Gjorde sedan samma sak direkt när jag köpte min XC. Den blev som ny den också. Rätt hanterat kostar allt omkring 10-15kkr beroende på vissa val av komponenter(sänksats eller original mm).

cme
Användarvisningsbild
av CarMan
#86683
Lindberg skrev:Mekanikern har kört bilen och hört knarret.

Kan det vara själva stötdämparen som knakar eller övrestötdämparlagring?

Vad är vanligt att dessa knak kommer ifrån?
ja det kan det vara, det kan också vara nått annat.
av Lindberg
#86701
stötdaämparlagret beter sig helt fint ingen ryckig gång när jag rör på ratten.

Det knakar vid minsta ojämnhet i vägen.

Jag har en 16 år gammal 745 som går som en kung i jämförelse med denna v70n-01.

Har någon tips på duktig volvo mek söder om stockholm som kan hjälpa mej med detta knakande.

/Lindberg
av Dykaren
#86706
Min V70 D5 -03 knakar oxå vid ojämnheter ibland, det lixom "klonkar". Det låter som ett "metalliskt ljud men jag har inte fått någon anmärkning vid service angående detta.
Användarvisningsbild
av Mikko
#86711
Min bil knarrade i framvagnen också och det blev bara värre och värre med tiden. Bytte undre kulleden på vänster sida (det var från den sidan ljudet kom) och det blev tyst.
Användarvisningsbild
av Kurvan
#86718
Dykaren skrev:Min V70 D5 -03 knakar oxå vid ojämnheter ibland, det lixom "klonkar". Det låter som ett "metalliskt ljud men jag har inte fått någon anmärkning vid service angående detta.
Jag fick mina stötdämpare bytta i tisdags, nu går bilen som kung på vägen igen. Snacka om skillnad ! Allt klonkande är borta. Bilen har gått 12500 mil
av Lindberg
#86727
Tack för alla svar

Det är nog kulleden eller stötdämparen som låter

Mvh Lindberg

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]