Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av christer
#88256
Jag har också haft ett klonk vid inbromsning och sväng i gathörn. Bytte eller satte dit mellanlägg i fjäderskålarna på båda sidor. Kostade 450:_ plus jobb 700:- blir ca 1400 inkl moms.
Bilen blev som ny! Och tystare. Gjorde detta på 8000-mila servicen.
av Drogen
#88258
christer skrev:Jag har också haft ett klonk vid inbromsning och sväng i gathörn. Bytte eller satte dit mellanlägg i fjäderskålarna på båda sidor. Kostade 450:_ plus jobb 700:- blir ca 1400 inkl moms.
Bilen blev som ny! Och tystare. Gjorde detta på 8000-mila servicen.
Precis samma för mig. Säljaren bekostade byte av krängningshämare, upphängningar till avgassystem m.m. utan att "klonket" försvann. Efter montering av mellanläggen är bilen knäpptyst :)
av Mikael-71
#92803
Jag har också ett irriterande knakande på en -04. Har ett svagt minne av att jag läst att de ska ha dessa mellanlägg direkt från fabrik.

Jag har under 1år tid försökt bli klok på det och se något sammanhang i det så man kan luska ut vad det kan vara. Jag vägrar att lämna in bilen för det.

Det är vanligare när det är torrt på vägen, det kluckar inte när man kör i gubb eller dylikt. Det kan knaka/knäpper till när man svänger eller bilen niger i mjukare gupp eller när kör över vägbulor. Niger den lite när man svänger så kan det räcka med ganska lite för att det ska knaka till. Och det kommer ibland när fjädringen trycks ihop och ibland när den är på väg tillbaks. Nästan aldrig direkt (som kluckandet ifrån ett glapp vill visa sig) eller när när fjäderbenet vänder. Ibland kan det gå 2veckor utan ett knak och ibland är det 20ggr på vägen till affären.

Jag är lite grann inne på att det kommer ifrån något som "sprätter" till/lägger sig rätt så jag skulle inte vara förvånad ifall det behövs gummimellanlägg ifall jag inte har det eller kanske nya om fjädrarna kan ha ätit sig igenom.

Några tips?

Mikael
av pergrein
#101508
Mikael-71 skrev:Jag har också ett irriterande knakande på en -04. Har ett svagt minne av att jag läst att de ska ha dessa mellanlägg direkt från fabrik.

Jag har under 1år tid försökt bli klok på det och se något sammanhang i det så man kan luska ut vad det kan vara. Jag vägrar att lämna in bilen för det.

Det är vanligare när det är torrt på vägen, det kluckar inte när man kör i gubb eller dylikt. Det kan knaka/knäpper till när man svänger eller bilen niger i mjukare gupp eller när kör över vägbulor. Niger den lite när man svänger så kan det räcka med ganska lite för att det ska knaka till. Och det kommer ibland när fjädringen trycks ihop och ibland när den är på väg tillbaks. Nästan aldrig direkt (som kluckandet ifrån ett glapp vill visa sig) eller när när fjäderbenet vänder. Ibland kan det gå 2veckor utan ett knak och ibland är det 20ggr på vägen till affären.

Jag är lite grann inne på att det kommer ifrån något som "sprätter" till/lägger sig rätt så jag skulle inte vara förvånad ifall det behövs gummimellanlägg ifall jag inte har det eller kanske nya om fjädrarna kan ha ätit sig igenom.

Några tips?

Mikael
Jag har också samma fenomen som du har fast på en S80 2006 som har gått ca 3500mil. Det som knakar eller som att nå krossas vid långsam komprision av framvagnen, men bara på vänster sida. När man kör lite snabbare i mindre små gropar typ efter en sämre grusväg så låter det inte något, det är vid dom långsamma rörelserna. Detta ljud börja jag höra när jag bytte till sommar hjulen (225/55/17). Som du säger så kan det försvinna ett tag å sedan komma tillbaka. Jag e inne på att det är något med fjädern...

Mvh
Per
av wildstar
#101579
Nu vet jag vad det var.
Hade inne bilen på 8000mila service då bytte dom en Länk till Krängningshämmare fram.
Och vips knaket borta.. Än så länge. :)

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]