Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PhilipS
#1240079
Hej!
Vänder mig hit då jag inte är allra kunnigast när det gäller motorer, så hoppas nu på att kanske kunna få svar här!

Har en V70N med motorn 2.4T ifrån 2001, som jag nu fått "fått problem med".....
När jag drar igång bilen så "ryker" det vitt i mängder ur avgasröret. Vid gaspådrag stillastående så drar det på med ännu mer vita "avgaser". Avgasen är väldigt vit men luktar samtidigt bränt på något vis.

Så undrar nu vad problemet kan vara, först trodde jag att det möjligtvis kanske hade satt sig skit eller någon typ utav "ispropp" i vevhusventilationen nu när det varit cirka 16 minusgrader för en vecka sedan eller två. En andra tanke är nu ifall topplockspackningen har gått så att den kör in kylarvätska i motorn så att det är ånga som går ut genom avgasröret.

(Kan även tillägga att jag INTE har kollat ifall kylarvätskenivån har sjunkit, då jag inte vet hur mycket det varit i från början)

Fick ett tips av en nära vän att kolla om det hade samlats någon typ utav skum eller vatten i oljelocket (tror jag att han sa illafall).
Men vågar för tillfället inte köra motorn varm, så jag har inte kunnat kolla upp detta.

Vore evigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta så att jag sedan kan åtgärda problemet men vita röken/ångan.

MVH Philip
Användarvisningsbild
av frasse4
#1240081
Luktar det bränt kan det vara olja som kommer ut via turbon. Är det på avgassidan så åker aldrig oljan genom motorn vilket brukar ge en mer blå rök.

Turboras är dock ovanligt på dessa, det är ju lågtryycksturbos så de jobbar inte så hårt heller...
av PhilipS
#1240083
Hmm, tycker inte direkt att röken har haft en blå nyans.
Och som du sa så är turboras väldligt ovanligt på dessa, turbon helt orörd så den är inte utbytt mot en större turbo, inte heller är laddet uppställt.
av MickeM
#1240119
Vevhusventilationen lan du ju kolla.

Med varm motpr, så könner du om det är övertryck om du drar ur oljestickan.
Ett kvitto eller annat lätt papper över röret skall inte blåsa bort från röret.
Helst suga fast lite, men även om det är neutralt tryck även med lite motorvarv, är det ok.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...