- tis 20 mar 2018, 17:36
#1240079
Hej!
Vänder mig hit då jag inte är allra kunnigast när det gäller motorer, så hoppas nu på att kanske kunna få svar här!
Har en V70N med motorn 2.4T ifrån 2001, som jag nu fått "fått problem med".....
När jag drar igång bilen så "ryker" det vitt i mängder ur avgasröret. Vid gaspådrag stillastående så drar det på med ännu mer vita "avgaser". Avgasen är väldigt vit men luktar samtidigt bränt på något vis.
Så undrar nu vad problemet kan vara, först trodde jag att det möjligtvis kanske hade satt sig skit eller någon typ utav "ispropp" i vevhusventilationen nu när det varit cirka 16 minusgrader för en vecka sedan eller två. En andra tanke är nu ifall topplockspackningen har gått så att den kör in kylarvätska i motorn så att det är ånga som går ut genom avgasröret.
(Kan även tillägga att jag INTE har kollat ifall kylarvätskenivån har sjunkit, då jag inte vet hur mycket det varit i från början)
Fick ett tips av en nära vän att kolla om det hade samlats någon typ utav skum eller vatten i oljelocket (tror jag att han sa illafall).
Men vågar för tillfället inte köra motorn varm, så jag har inte kunnat kolla upp detta.
Vore evigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta så att jag sedan kan åtgärda problemet men vita röken/ångan.
MVH Philip
Vänder mig hit då jag inte är allra kunnigast när det gäller motorer, så hoppas nu på att kanske kunna få svar här!
Har en V70N med motorn 2.4T ifrån 2001, som jag nu fått "fått problem med".....
När jag drar igång bilen så "ryker" det vitt i mängder ur avgasröret. Vid gaspådrag stillastående så drar det på med ännu mer vita "avgaser". Avgasen är väldigt vit men luktar samtidigt bränt på något vis.
Så undrar nu vad problemet kan vara, först trodde jag att det möjligtvis kanske hade satt sig skit eller någon typ utav "ispropp" i vevhusventilationen nu när det varit cirka 16 minusgrader för en vecka sedan eller två. En andra tanke är nu ifall topplockspackningen har gått så att den kör in kylarvätska i motorn så att det är ånga som går ut genom avgasröret.
(Kan även tillägga att jag INTE har kollat ifall kylarvätskenivån har sjunkit, då jag inte vet hur mycket det varit i från början)
Fick ett tips av en nära vän att kolla om det hade samlats någon typ utav skum eller vatten i oljelocket (tror jag att han sa illafall).
Men vågar för tillfället inte köra motorn varm, så jag har inte kunnat kolla upp detta.
Vore evigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta så att jag sedan kan åtgärda problemet men vita röken/ångan.
MVH Philip