- tis 20 mar 2018, 18:48
#1240096
Nu ska vi se...
En S60 har du......
Borde vara lika som V70N.
På V70N sitter batteriet i skuffen, nere vid reservhjulet, och sannolikt på s60 också.
Öppna till batteriet, tändning av, alla övriga dörrar stängda och vänta några minuter så bilen går i dvala.
Släpp nu MINUS på batteriet, och ta loss klamman i en bestämd rörelse!
Om du då råkar komma åt chassiet med verktyget, händer INGET.
Komma åt chassiet från pluspolen, och minus ännu är ansluten så blir det kortslutning och stora gnistor!
Verktyget kan bli varmt väldigt snabbt. Risk för personskada.
Jag är 90% säker på att det är en 10mm nyckel för detta på dessa Volvo.
(Länge sedan jag hade loss batteriet, och jag sysslar med många olika bilar)
När batteriet skall återanslutas, skall tändningen vara i körläge, och klamman sätts dit i en bestämd rörelse igen.
Inget hattande.
Lite helt ofarlig gnister blir det alltid, men det är normalt.
Vid nästa start efter detta skall motorn köras helvarm. Ingen småkörning då.
Styrdonet måste adaptera om sig, och det kräver några mil.
Men observera att släppa batteriet endast får motorns styrmodul att glömma felkoden.
Det fixar INGET!
Detta handlar inte om en "bugg" i nåt styrdon, som behöver omstart.
Det finns dock en liten chans att felet var av tillfällig natur, och lampan inte tänds igen.
Men om så är fallet, kommer den slockna av sig själv, så småningom.
Oavsett, så kan den tändas så gott som genast igen, eller dröja upp mot 50mil innan den kommer igen.
Att den inte tänds efter en provkörning säger inte att felet inte finns mera.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.