Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1239941
Helt plötsligt så har en liten varningslampa börjat lysa, den ser ut som en motor i profil. Jag har tittat i handboken jag fick med bilen, där står att den lampan talar om att något är fel med bilens avgasreningssystem. Något man kan prova att göra själv innan man kontaktar verkstad ?? Tänker på saker liknande sånt man gjorde på bilar förr, t.ex hällde k-sprit i bensinen för att få bättre CO-värde och liknande "huskurer". Det är inte någon information om felkoder eller något sådant utan bara den lilla gula börjat lysa. Vi hade åkt mellan Fredriksberg och Borlänge 2 dagar innan och sen mellan Fredriksberg och Ludvika dagen innan, så mycket kör jag aldrig annars. Kan det ha med saken att göra ??
av MickeM
#1239950
Det är motorlampan du menar.
Kallas också miljölampan, avgasreningslampa, motorstörningslampa, osv.

Motorstydonet har upptäckt nått fel som gör att den har ökade utsläpp.
Felkoder finns i motorstyrdonet.

Det finns inget mirakelmedel eller liknande, utan felkoder måste fram.
Kan vara pyttesak, eller lite större.
Om du mestadels småkör, och nu körde lite längre, så skulle det kunna vara tex katalysatoreffektiviteten, eller uppvärmningen i en lamdasond, men inte alls nödvändigtvis så.

Om bilen går helt normalt, kan den köras, men bör ses över.

Mellan Fredriksberg och Ludvika?
Det är mina hemtrakter det. :D

Jag har utrustning för att läsa felkoder i hela bilen, och tala om vad bilen säger.
PM om du vill att vi kollar. Det tar nån minut bara.

Men jag lagar inte åt dig!
Jag kan ge mina gissningar på vad som är fel....
Ibland är det solklart, och ibland lite mer diffust.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1239992
Tack, tack ! Fick rådet att börja med att koppla bort batteriet över natten så jag börjar med det. Om det inte sker något underverk så hör jag av mig till dig MickeM så får jag veta vad som behöver göras.
#1240092
Nu har jag väntat 2 dagar på att grannen som sa att han skulle hjälpa mig att ta loss batterikablarna, ska ta sig tid men ... det verkar bli lång väntan. Så jag tänker fråga VART batteriet sitter, för det är ju inte under huven som förr ?! Och vad man behöver för verktyg, så jag slipper dra med mig hela verktygslådan ut. Jag tror att jag klarar att göra det själv, bara jag hittar batteriet !! :lol:
av MickeM
#1240096
Nu ska vi se...
En S60 har du......
Borde vara lika som V70N.

På V70N sitter batteriet i skuffen, nere vid reservhjulet, och sannolikt på s60 också.

Öppna till batteriet, tändning av, alla övriga dörrar stängda och vänta några minuter så bilen går i dvala.
Släpp nu MINUS på batteriet, och ta loss klamman i en bestämd rörelse!
Om du då råkar komma åt chassiet med verktyget, händer INGET.

Komma åt chassiet från pluspolen, och minus ännu är ansluten så blir det kortslutning och stora gnistor!
Verktyget kan bli varmt väldigt snabbt. Risk för personskada.
Jag är 90% säker på att det är en 10mm nyckel för detta på dessa Volvo.
(Länge sedan jag hade loss batteriet, och jag sysslar med många olika bilar)

När batteriet skall återanslutas, skall tändningen vara i körläge, och klamman sätts dit i en bestämd rörelse igen.
Inget hattande.
Lite helt ofarlig gnister blir det alltid, men det är normalt.
Vid nästa start efter detta skall motorn köras helvarm. Ingen småkörning då.
Styrdonet måste adaptera om sig, och det kräver några mil.

Men observera att släppa batteriet endast får motorns styrmodul att glömma felkoden.
Det fixar INGET!
Detta handlar inte om en "bugg" i nåt styrdon, som behöver omstart.
Det finns dock en liten chans att felet var av tillfällig natur, och lampan inte tänds igen.
Men om så är fallet, kommer den slockna av sig själv, så småningom.

Oavsett, så kan den tändas så gott som genast igen, eller dröja upp mot 50mil innan den kommer igen.
Att den inte tänds efter en provkörning säger inte att felet inte finns mera.
#1240113
Och småkör gör jag nästan aldrig. Däremot är det ofta ca en vecka emellan resorna. Kör till Ludvika eller Vansbro eller Lesjöfors t.o.r när jag kör. Jag kom på nu att det hänt en gång förut att lampan tänts, då var det så enkelt att när jag startade bilen nästa dag så var lampan släckt igen.
av MickeM
#1240581
Jag har nu läst felkoderna i Trådskaparens bil.

Felkod som var relevant för motorlampan var ECM 140A.
Min rekomendation är:
Rengöring av gasspjällskivan. Främst baksidan, samt dess anliggningsytor i loppet.
Det kommer också hjälpa den ryckighet i accelerationen som du upplever vid start.

Utbyte av vakuumslangen till MAP-sensorn. Kan vara torrsprickig och kostar nån tia.
MAP-sensorn sitter ovanpå kylaren, med en tunn vakuumslang till sig.

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]