Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sbf
#1239915
Jag har lite missljud från höger fram när jag är ute och kör, lite klonkande och lite gnagande.. Försöker felsöka vad det kan vara för del som behöver bytas innan jag börjar skruva ner saker då jag bara har en bil. (PO)

Var ner i garaget nyss och testade att skruva på muttern under motorhuven och filmade kort:

https://www.dropbox.com/s/d1avbnwfrxsa9 ... 2.mp4?dl=0

Är det bussningen/gummisätet som är slut? Jag måste ta i lagom hårt för att den ska rotera.
av MickeM
#1239956
Nej, inget klockrent bevis på fjädersätet.

Det finns mycket som kan väsnas i dessa framvagnar. Lite deras svaghet.
Det klassiska är en av lederna, länkarmsbussningarna, krängningshämmarstagen,fjädersätet, osv....

Fjäderisolatorn glöms ofta bort.
Det är gummit under fjädern mot tallriken.

Även själva fjädern kan skava mot sig själv bland varven.
Den ska ha som ett skyddsgummi, som ofta är kass.

Om man spolar bort ev smuts där, kan den tystna tillfälligt.
Då är man nått på spåren.

Samma fenomen med fjäderskav kan man få bak också.
Användarvisningsbild
av sbf
#1239967
MickeM skrev:Nej, inget klockrent bevis på fjädersätet.

Det finns mycket som kan väsnas i dessa framvagnar. Lite deras svaghet.
Det klassiska är en av lederna, länkarmsbussningarna, krängningshämmarstagen,fjädersätet, osv....

Fjäderisolatorn glöms ofta bort.
Det är gummit under fjädern mot tallriken.

Även själva fjädern kan skava mot sig själv bland varven.
Den ska ha som ett skyddsgummi, som ofta är kass.

Om man spolar bort ev smuts där, kan den tystna tillfälligt.
Då är man nått på spåren.

Samma fenomen med fjäderskav kan man få bak också.
Krängningshämmarstagen bytte jag för ungefär 200 mil sedan då jag hade missljud från dem vid i princip minsta ojämnhet på vägen, förhoppningsvis är de inte redan slut. Bilen är nybesiktad utan anmärkning, är det något av det du just räknade upp som borde ha upptäckts vid besiktningen? Ska testa att spola rent uppe och nere för att se om det gör någon skillnad.

Jag hade upp bilen på domkraft igår och försöka känna om jag kunde känna att något rörde sig, men upplevde inte att fjäderbenet eller hjulet hade något spel.

Jag upplever förresten att missljudet framträder när jag kör över krön, när jag byter riktning i rondeller, och ibland vid ojämnheter/fartgupp, men absolut inte alltid.
av kebabpizza
#1239982
Det övre fjädersätet, lagret och stötdämpare är ändå troligtvis helt slut efter +10 år och snart 30000 mil, så jag tror inte det är bortkastad tid att lossa hela fjäderbenet för en undersökning.
av eddar
#1240003
Tid for byte av dempere kanskje, og lager . . . (?)
Användarvisningsbild
av sbf
#1241289
Bytte fjäderbenslager (Sachs), fjädersäten (Sachs), och isolatorer (Volvo) på båda sidorna i helgen. Nu är det tyst. :D

Isolatorerna kom ut i flera bitar, sätena var spruckna runt hylsorna, och det var spel i lagren på båda sidorna. Stötdämparna verkade OK, så de får sitta en stund till (vill inte spräcka banken).

Tack för era förslag!

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]