Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Meijerandre
#1239864
Hej Jag heter Andre och har en problem med min V70 biogas (2006) När jag kör på biogas med tex en halv tank kvar och stel bilen på parkering hemma. Nästa dag ar min gastank helt tomt. Jag var in Volvo verkstad och dom hittade ingen läckage och hittade ingen fel när dom kopplade dator på bilen. Har ni funderingar vad problemet kan vara. >Hälsningar Andre
av marimbalanguage
#1239963
Hej,
din bil har tre gastankar gömda under golvet, och alla tre har elektriska ventiler som öppnar när gasdriften slår in.
Om mätaren visar tom tank kan det vara: fel på tryckmätaren som sitter i huvudtanken, eller läckage vid ventilen (också huvudtanken). Det är osannolikt att alla tre gastankar läcker, då det är separata ventiler på dessa.
Det har tydligen förekommit läckage vid ventil (o-ring) på gasbilar, och är inte så dyrt att åtgärda.
Att koppla till en PC är nog inte till nån hjälp, då gassystemet inte genererar felkoder.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]