Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobel
#1239790
Köpte mig en bil med glapp hastighetsmätare
Var helt död men efter kört några mil funkade den som vanligt och funkade även om ja startade om bilen flera gånger

sen den stått över natten var den svart igen då jag startade bilen

är de plocka lös cem boxen och byta eller bara ta lös kontaktstycken och se om fuktproblem?

Eller är de mätar huset som måste bytas

Någon som har något tips och trix vad de kan vara för fel

är inte kopplat upp och kolla några felkoder ännu

mvh Tobbe
#1239942
Tack för tipset Jonas ska kolla med dem då

Provade koppla upp den idag men gick inte få kontakt medans den var svart så provade trycka på tripp knappen då startade den upp mätaren direkt och allt funkade
provade då efter felkoder ( har en billig Kina felsökare ) men fann ingen kod alls även om den varnar för SRS-Airbag ser. snarast men tror den koden kommer på grund av mätaren
#1239962
Tobel skrev:Tack för tipset Jonas ska kolla med dem då

Provade koppla upp den idag men gick inte få kontakt medans den var svart så provade trycka på tripp knappen då startade den upp mätaren direkt och allt funkade
provade då efter felkoder ( har en billig Kina felsökare ) men fann ingen kod alls även om den varnar för SRS-Airbag ser. snarast men tror den koden kommer på grund av mätaren
En enklare OBD scanner kan bara läsa vissa felkoder i motorns styrdon. (ECM)

Inte SRS, ABS, CEM, CCM, DIM och de andra datamodulerna i bilen ....

Jag tippar precis som övriga på att ditt DIM är i behov av reparation.
Det finns som sagt firmor som fixar dom.
Just 2002'or är extra utsatta för detta.

Löda själv gör man bara om man verkligen kan och har bra utrustning.
Annars pajar man den helt.

DIM = Driver Information Module = kombiinstrumentet med hastighetsmätare, osv...
#1246708
Har haft in instrumentet på reparation nu hittade in firma i Vindeln Västerbotten som kunde hjälpa mig för 2000kr så nu är de tillbaka i bilen felkoden släckt och allt är i sin ordning
Tack för alla tips här

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]