Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239068
Har en v70N 2004 och den rullade jag in på besiktningen idag och det enda felet dom hittade på den var att torkarna till lyktorna fram är borttagna och dom sa att eftersom jag har xenon på halvljuset så måste där sitta högtrycksspolning eller torkararmar för att rengöra pga xenon inte alstrar lika mycket värme som "vanliga" lampor gör.
Det som är lite roligt är att förra året så gick bilen igenom med exakt samma front som idag....... Dom kunde inte annat än be om ursäkt sa dom...
Så till min fråga nu, vad är smidigast? Att byta till lamphus med "vanliga" lampor och åka in och besikta den. Kan en göra det?? Tänjer på nivåregleringen.
Eller ska jag kasta dit torkar armar??
Jag har en skrotad V70 att tillgå så alla delar har jag, både armar och lamphus.

Täntke att om en hade kunnat switcha till dom gamla lamphusen, åka in med bilen och få den godkänd och sen byta tillbaka till nästa års bes....
#1239108
Jonas_latt skrev:Jag har lyckas få igenom min utan torkade och spolning i 7år.

Men gör en fuling. Spolarpump har du väl till rutan. Dra en extra slang utanpå fronten och tejpa fast med ett munstycke vid varje lykta. De borde väl inte kunna ge avslag på detta.
Beror nog helt på vem som besiktar. Bilen är ju helbilsgodkänd så de kan mycket väl ge anmärkning på det också om de är på det humöret.

Sen förstår jag själv inte hur man vill vara utan. Det fyller ju en viktig funktion som högtryck inte fixar att ersätta. Men det är rent egoistiskt. Jag bryr mig inte om andra har skitiga strålkastare, så dåliga att man inte syns blir de ju knappast och bländar mer har jag svårt att se att de skulle göra för att det är ett lager smuts på.
#1239342
Jonas_latt skrev:Jag har lyckas få igenom min utan torkade och spolning i 7år.

Men gör en fuling. Spolarpump har du väl till rutan. Dra en extra slang utanpå fronten och tejpa fast med ett munstycke vid varje lykta. De borde väl inte kunna ge avslag på detta.
Det ska ju vara varaktig lösning.
#1239343
SBergdahl skrev:
Jonas_latt skrev:Jag har lyckas få igenom min utan torkade och spolning i 7år.

Men gör en fuling. Spolarpump har du väl till rutan. Dra en extra slang utanpå fronten och tejpa fast med ett munstycke vid varje lykta. De borde väl inte kunna ge avslag på detta.
Beror nog helt på vem som besiktar. Bilen är ju helbilsgodkänd så de kan mycket väl ge anmärkning på det också om de är på det humöret.

Sen förstår jag själv inte hur man vill vara utan. Det fyller ju en viktig funktion som högtryck inte fixar att ersätta. Men det är rent egoistiskt. Jag bryr mig inte om andra har skitiga strålkastare, så dåliga att man inte syns blir de ju knappast och bländar mer har jag svårt att se att de skulle göra för att det är ett lager smuts på.
Man får inte ändra ett fordon från godkänt utförande. Finns en föreskrift med vilka ändringar man får göra, ex montera fjärrljus och dragkrok och byta hjul.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]