Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1238822
Spegelglaset i ytterspegeln har gått sönder och lossnat. Jag har köpt en ny del som består av spegelglas och bakstycke med 2 flärpar (https://www.skruvat.se/Spegelglas-yttre ... 42040.aspx).

Jag har flyttat över de två kontakterna från det gamla spegellösa bakstycket till den nya spegeln och det går att styra in flärparna i hålen i spegelhuset. Men sedan fallerar det när spegeln ska dockas in i spåren huset mha spegelstyrningarna. Då lossnar flärparna och man får börja om. Har försökt i flera timmar och nu har det gått av en bit från ena flärpen.

Vad är egentligen tricket för att få dit spegelglaset?
#1238966
haka på spegeln närmast dörren, ta ett fiskben/falsben emellan spegel och spegelhus (närmast dörren), tryck spegelglaset lätt men bestämt emot spegelhus/fästet, medan du bänder spegelglaset bort/utåt från dörren med fiskbenet, tills spegeln hakar sig på plats.

Träna lite utan spegelstyrningarna, så du ser om spegelns passform är OK.
Det kan ju vara så att kvaliteten och passform på spegel/styrningar inte är 100%
#1240212
Har de två flärparna/spegelstyrningarna någon funktion att hålla fast spegeln efter montage, eller är de bara till för att "underlätta" dockningen av spegeln i huset?

Tyvärr fanns det ingen installationsanvisning med i leveransen.
#1240407
OK, det låter bra! Det man absolut inte vill är ju att spegeln flyger loss under färd...

Spegelstyrningarna har så fantastisk dålig passform att de knappt går in i skårorna i spegelhuset och ruckar man spegeln lite i sidled så lossnar de från sina plastgångjärn. (S) Det är så att man funderar på att tälja på spegelstyrningarna. Eller kanske ta den gamla spegelbaksidan och köpa ett nytt spegelglas att limma på istället.

Nu sitter spegeln fast med silvertejp och den vibrerar inte, så kanske kommer det att fungera bra utan spegelstyrningar...
av S1mp4n
#1240774
Hej! Jag har också beställt ett spegelglas från skruvat för ett tag sedan. Visade sig att "flärparna" var lite för tjocka så jag tog helt enkelt och flyttade över flärparna från det gamla glaset istället då gick det hur enkelt som helst!
Användarvisningsbild
av Allinug
#1241072
Bilskrället håller på att rasa ihop totalt... Nu har den andra sidospegeln också lossnat. :(

Men nu tror jag att jag ska köpa ett löst spegelglas och limma på det gamla bakstycket...

Flärparna från det gamla bakstycket passar tyvärr inte bolt-on i gångjärnen på det nya bakstycket.
#1254699
Jag fick beställa ny spegel, eftersom jag råkade sätta mig på spegelglaset så att det gick i tusen bitar. Denna gång beställdes spegeln från bildelaronline24 och den hade bra passform. Dessvärre var leveranstiden lång, mer än två veckor. Men nu är bilen som ny igen. :-)
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]