Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walle1
#1238468
Hej, vänliga själar.
Har en v70 2001, 2,4 170 hk. Italienskt spjällhus.
Taskig tomgång som precis hämtade upp sig själv från runt 500 så jag gjorde rent huset precis som på en tidigare bil jag haft - den gången gick det bra.
Nu, mindre bra. Tomgången är fin när man startar upp men ger man lite gas så dröjer den sig kvar vid 1500/1600 i några sekunder för länge.
Detta fortgår även då man är ute och kör. Man får alltså ingen naturlig motorbroms och hela körningen upplevs stressad.
Just detta problem hittar jag inte att någon annan fått tips om. Har beställt en packning i misstanke om att det drar tjuvluft där och har även beställt en luftmassasensor.

Någon som känner igen detta fenomen? Och om man skall ha tag i ett "gult" spjällhus, hur vet man då vilket man skall ha?

Stort tack på förhand!
/johan
#1238715
greeeken skrev:Hade samma fenomen.
Bytte du till ny packning?
Kolla den inte är skadad.
Jag fick lossa allt rengöra byta packning igen o då försvann det
Aha, ja bytte till ny packning idag och gjorde rent igen. Ingen större skillnad tyvärr. Hoppas på att luftmassasensorn löser det då.
Tack för svar!
#1238743
Ditt MM spjällhus motor till spjället är troligtvis nedsliten på båda sidorna . Rekommenderar att du kopplar in en dator som läser av felkoden.
Har du felkod så blir det att byta spjällhuset mot en renoverad spjällhus så kommer du aldrig mer att få problem med tomgång eller bilkörning.
Du kan även ha tur om du hittar en MM spjällhus på skroten som funkar men rekommenderar inte använda skrot spjällhus.
Sök här forumet det finns massor om VOLVO V70 MAGNETI MARELLI eller sök V 70 spjällhus så får du massor av tips

Skriver detta av min egen erfarenhet Har nyligen bytt till renoverad spjällhus. Bilen går som en dröm efter denna byte.
#1238755
donthomaso skrev:Ditt MM spjällhus motor till spjället är troligtvis nedsliten på båda sidorna . Rekommenderar att du kopplar in en dator som läser av felkoden.
Har du felkod så blir det att byta spjällhuset mot en renoverad spjällhus så kommer du aldrig mer att få problem med tomgång eller bilkörning.
Du kan även ha tur om du hittar en MM spjällhus på skroten som funkar men rekommenderar inte använda skrot spjällhus.
Sök här forumet det finns massor om VOLVO V70 MAGNETI MARELLI eller sök V 70 spjällhus så får du massor av tips

Skriver detta av min egen erfarenhet Har nyligen bytt till renoverad spjällhus. Bilen går som en dröm efter denna byte.
Tack, ja det lutar nog åt det. Så märkligt att den bara var lite halvkass på tomgång innan rengöring men efter rengöringen så kom detta att den inte inte hittar normalläge liksom.
#1238778
Gjorde samma som du . Rent spjällhuset och det blev värre med tomgången.
Men det lugna ner sig. Bra blev det inte.

Allt handlar om en elektrisk signal till spjällhuset . Dessa signaler kommer ifrån luftmassemätaren, gaspedalen och tomgången.
Typ du har en borrmaskin och trycker (gasar mer) mer på knappen ju starkare blir signalen (till Spjällhuset).
Är spjällhuset sliten så blir det fel signal till motorstyrenheten

Problemet med signalen till MM är borta på dom renoverade MM spjällhusen eftersom det monteras helt andra delar.
Många säger att dom renoverade spjällhusen kör på tills bilen skrotas.

Hjälper dig med en länk till företag som renoverar. https://atech2.se/volvo-/spj%C3%A4llhus ... elli-3379/
Dom renoverade spjällhusen är programmerade så princip är det att montera på igen

När du har monterat av spjällhuset ser du på baksidan vilket Volvo nummer det är.

Det kan vara svårt att få loss kabeln till spjällhuset när du skall ta loss spjällhuset helt. Var försiktig och inte dra i kabeln risken är att kabelstammen kan gå av. Kabelstammen är dragen innanför startmotorn och Kabelkontakten fastnar.
Jag fick lossa startmotorn på glänt och fick loss kabelstammen.
Klipper du av kabeln så får du betala extra tillägg på renoverings kostnaden.

När du har den renoverade gasspjällen kan du montera kabel stammen utanför med spännband
Men läs länken om montering och kalibrering innan du startar motorn https://atech2.se/cms/files/volvo_spj__ ... 011_11.pdf

Good Luck
#1238781
donthomaso skrev:Gjorde samma som du . Rent spjällhuset och det blev värre med tomgången.
Men det lugna ner sig. Bra blev det inte.

Allt handlar om en elektrisk signal till spjällhuset . Dessa signaler kommer ifrån luftmassemätaren, gaspedalen och tomgången.
Typ du har en borrmaskin och trycker (gasar mer) mer på knappen ju starkare blir signalen (till Spjällhuset).
Är spjällhuset sliten så blir det fel signal till motorstyrenheten

Problemet med signalen till MM är borta på dom renoverade MM spjällhusen eftersom det monteras helt andra delar.
Många säger att dom renoverade spjällhusen kör på tills bilen skrotas.

Hjälper dig med en länk till företag som renoverar. https://atech2.se/volvo-/spj%C3%A4llhus ... elli-3379/
Dom renoverade spjällhusen är programmerade så princip är det att montera på igen

När du har monterat av spjällhuset ser du på baksidan vilket Volvo nummer det är.

Det kan vara svårt att få loss kabeln till spjällhuset när du skall ta loss spjällhuset helt. Var försiktig och inte dra i kabeln risken är att kabelstammen kan gå av. Kabelstammen är dragen innanför startmotorn och Kabelkontakten fastnar.
Jag fick lossa startmotorn på glänt och fick loss kabelstammen.
Klipper du av kabeln så får du betala extra tillägg på renoverings kostnaden.

När du har den renoverade gasspjällen kan du montera kabel stammen utanför med spännband
Men läs länken om montering och kalibrering innan du startar motorn https://atech2.se/cms/files/volvo_spj__ ... 011_11.pdf

Good Luck
Stort tack! Det här forumet är verkligen guld värt. Fick precis tag i ett renoverat från Actronics med samma artikelnummer så det bör fungera.
Har även beställt sensor för luften så med lite tur skall det väl funka fint sen.
/johan

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]