Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239138
Nu har jag provkört en del och ingen av skivorna blir onormalt varma. Jag har testat med att hänga med bilen brant framåtlut och bakåtlut. Då hänger den på 4:e hacket på parkeringsbromsen. Det är ett glapp i spaken på ett par centimeter innan vajern sträcks. Detta bör väl vara ok? Sedan är det bara att hoppas att det tar jämnt också. Snart är det besiktning.
#1239140
4 hack är väl ok om den tar bra ,jag brukade ha 2 men det gillade inte frugan.
Lite glapp brukar det bli snabbt men du borde kunna minska det om du justerar vid spaken.
Jämt blir det då det är en wire mellan de båda sidorna och en vagga eller vad det kan kallas som spaken drar i sålänge det löper fritt överallt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1239153
(Ett till - ) två hack innan den börjar att ta, skal ha måttlig bromskraft på 3. , och står bilen på 4 - 5. hack vid brant lutning så är wirejustering 100% OK.
Om du vill, kan du jo justera bort det mesta av den lilla slacka du har på wiren nu, men jag tycker inte att det behövs än.

Om du testar handbromsen (ryck inte) i 40-60 km/t på tör* väg, torde du känna på bilens beteende om handbromsen inte tar jämnt. Är det halt, får du testa i lägre hastighet, och se vilket hjul som stannar tidigast, och hur mycket du må dra handbromsen så det andra hjulet stannar.

Edit: * inte "tör", det ska vara: TORR
(Då jag är Norsk, och inte Svensk, bliver det lätt lite "Svorsk" nu och då tyvärr)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
#1239271
?:-/
jiha1968 skrev:(Ett till - ) två hack innan den börjar att ta, skal ha måttlig bromskraft på 3. , och står bilen på 4 - 5. hack vid brant lutning så är wirejustering 100% OK.
Om du vill, kan du jo justera bort det mesta av den lilla slacka du har på wiren nu, men jag tycker inte att det behövs än.

Om du testar handbromsen (ryck inte) i 40-60 km/t på tör väg, torde du känna på bilens beteende om handbromsen inte tar jämnt. Är det halt, får du testa i lägre hastighet, och se vilket hjul som stannar tidigast, och hur mycket du må dra handbromsen så det andra hjulet stannar.
Ok. Det ska jag göra. Men vad är "tör" väg? Hur ser jag vilket hjul som stannar tidigast - menar du om den drar till vänster så stannar vänsterhjulet först? ?:-/
#1239285
Krångla inte till det för dig ang antalet hack, så länge du inte närmar dig slutet. Enda justeringen du gör inne nu, är att ta upp så du inte har ett onödigt stort glapp innan det börjar dra i viren.
Ett litet glapp är bra. Då vet man att den inte är för spänd.

Utan justerskruvarna som du nu monterat är det en annan femma. Då är invändiga justeringen allt du har.

Det ska vara väldigt ojämnt innan handbromsen underkänns.
Typ nära obefintlig på ena hjulet.
Kan du få båda att stanna på tex rullgrusväg eller snö väg med gott fäste är det helt i sin ordning. Det ser du på spåren.
Stannar ena lite före det andra är skit samma.
#1239292
MickeM skrev:Krångla inte till det för dig ang antalet hack, så länge du inte närmar dig slutet. Enda justeringen du gör inne nu, är att ta upp så du inte har ett onödigt stort glapp innan det börjar dra i viren.
Ett litet glapp är bra. Då vet man att den inte är för spänd.

Utan justerskruvarna som du nu monterat är det en annan femma. Då är invändiga justeringen allt du har.

Det ska vara väldigt ojämnt innan handbromsen underkänns.
Typ nära obefintlig på ena hjulet.
Kan du få båda att stanna på tex rullgrusväg eller snö väg med gott fäste är det helt i sin ordning. Det ser du på spåren.
Stannar ena lite före det andra är skit samma.
Det låter bra. Jag trodde inte att toleransnivån var så stor.
#1239594
J, då är det bara att se fram emot beskickningen. Ska försöka hinna med att byta skivor och belägg fram också innan besiktningen, om jag hinner få dem levererade. Har beställt Bremboskivor och Delphibelägg från bildelaronline24. Tack allihop för all hjälp. Och tack MickeM för en suverän arbetsbeskrivning. Den var till stor hjälp.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]