Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238094
Använd en ficklampa med justerbar ljusstråle om du måste se i hålet, och en bred mejsel med tunt skaft.
Är det ändå lite svårt, ta av bromsskivan och träna lite på hur man gör genom bulthålet.
(man får justera med bromsskivan monterad)

Inte allt som sitter i fingrarna utan att öva lite!
#1238113
Det är en eftermarknadslösning, så det är inte som designat från början.
Men det går!

Det är inte klockrent enkelt på bilar med denna justeringsdesign från början heller.

Ficklampa, och titta in som sagt.
Sen är det fingerkänsla.
#1238138
Här in min tråd i "Tips och trix" ser du hur justeraren skall monteras, samt hur JAG justerar bromsar med denna design.
(Handbromsar, eller bilsläp)

Det är mycket viktigt att virespänningen är släppt.
Backarna skall gå ihop max på expandersidan innan nått justeras..

(Notera att bilden i tråden är ett kvarts varv fel. Du ser att golvet är kl 3)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=129179
#1238141
Den lilla fjädern ligger på utsidan av justerskruven, man justerar på motsatta sidan, upp mot/ner från toppen av kronhjulet (sidled) för att hålla vinkeln på skruvmejseln i bulthålet så liten som möjlig.
Bild: //uploads.tapatalk-cdn.com/2016081 ... 10dccf.jpg

Är dina mejslar lite tjocka, slip en midja på en av dom med en vinkelsliper.
Strävar du fortfarande, skapar du ett verktyg genom att värma skruvjärnet och böja det i lämplig vinkel eller S-form, det kan ju vara så att dina bulthål är extra långa...?

EDIT: MickeM var snabbare...
#1238148
jiha1968 skrev:Den lilla fjädern ligger på utsidan av justerskruven, man justerar på motsatta sidan, upp mot/ner från toppen av kronhjulet (sidled) för att hålla vinkeln på skruvmejseln i bulthålet så liten som möjlig.
Bild: //uploads.tapatalk-cdn.com/2016081 ... 10dccf.jpg

Är dina mejslar lite tjocka, slip en midja på en av dom med en vinkelsliper.
Strävar du fortfarande, skapar du ett verktyg genom att värma skruvjärnet och böja det i lämplig vinkel eller S-form, det kan ju vara så att dina bulthål är extra långa...?

EDIT: MickeM var snabbare...
Jag satte justerskruven med lronhjuley uppåt på båda sidorna. Du hade dådet nedåt på bilden. Spelar fett någon roll?
#1238159
Uppåt / nedåt spelar ingen roll vad jag vet.
Jag har kronhjulet uppåt på ena sidan av bilen och nedåt på den andra, så att justeringsriktningen är likadan...

Tunt tunt med kopparfett på rörliga delar. (kontaktytor)

Och som MickeM säger: "Det är mycket viktigt att virespänningen är släppt.
Backarna skall gå ihop max på expandersidan innan nått justeras.."

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]