Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klas77
#1237474
Hejsan,

Har en XC90 -06 med V8 som får felmeddelandet "antisladdsystem service erfodras" detta gör att fyrhjulsdriften ej fungerar vilket är tråkigt nu när det är vinter.
Lämnade in bilen på Volvo igår för utläsning av felkoder och fick: BCM-U011400 Utebliven kommunikation med styrenhet fyrhjulsdrift, CEM-1A64 Kommunikation med AOC-styrenhet signal saknas, och TCM-P074400 Momentomvanlare koppling solenoidkrets intermittent, den sista stod det dock att felkoden är funnen inte aktiv.
Några tips var man ska börja eller nån som har haft nåt liknande fel?
av Klas77
#1238646
Andreas123 skrev:Kolla om den har bränt av säkringen till awd styrenhet.
/Andreas
Säkringen hade gått, men awd funkar ändå inte. Har tvångsmatat oljepumpen i haldexen med 12V för att se om den går och det gjorde den. Dock har jag ingen spänning till DEM trots att säkring nr 12 är hel. Finns det ytterligare säkringar eller relä i REM som matar DEM?
av Klas77
#1238701
jiha1968 skrev:På mitt papper matas DEM från F23 7,5A i REM. (med F27 i REM som huvudsäkring till DEM och PAM säkringar )
Det gör det ju naturligtvis i min bil också, ursäkta mig jag skrev fel.
Kollade precis igen och både 23 och 27 är hela, finns det nåt relä man kan kontrollera??
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1238714
ok :) gult 4-polad kontaktstycke under sittdynan VB ,
Pinne 2 kopplar Blå kabel från REM mot Blå/Röd till DEM, och är 12V matningen från F23 till DEM, jordning på pinne 4 (svart)

Om du inte har spänning på säkring F23 / till gult kontaktstycke, så ville jag lyfta batteriets jordning ett tag.

Om du har PAM (Park.Assist) och denna fungerar, så borde du ha spänning till F23 också.
av Klas77
#1238784
jiha1968 skrev:ok :) gult 4-polad kontaktstycke under sittdynan VB ,
Pinne 2 kopplar Blå kabel från REM mot Blå/Röd till DEM, och är 12V matningen från F23 till DEM, jordning på pinne 4 (svart)

Om du inte har spänning på säkring F23 / till gult kontaktstycke, så ville jag lyfta batteriets jordning ett tag.

Om du har PAM (Park.Assist) och denna fungerar, så borde du ha spänning till F23 också.
Tack för tipset, jag har Park Assist och den fungerar.
Jag ska kolla om det finns spänning vid det gula kontaktstycket, är det under baksätet eller under sätet i bagaget det sitter?
En fråga till, ska DEM och oljepumpen till Haldexen bli spänningsatt när tändningen slås på eller måste man starta bilen?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1238795
Under vänster baksäte på en 5-sits.
Länge sen jag har strulat med AWD nu, men menar att det räcker med tändningen på, får du inte spänning ut från REM på F23/blå kabel, start bilen och se om REM F23 vaknar då.

Vill inte REM ge spänning, och F23 är hel, och det inte hjälper att koppla av batteriet et tag, då är jag rädd att REM är defekt.
Om du har spänning helt fram till DEM, men inte till pumpmotorn, så är troligen DEM defekt, möjlig orsakad av hög belastning från pumpen över längre tid.

Vill tro att någon bättre informerade forummedlemmar korrigerar om jag tar fel.
av Andreas123
#1239181
Jag hadde dstc service erfordras på min 2008 V70.kom bara plötsligt när det var riktigt kallt ute.felkod ingen kommunikation differential styrenhet bak.bränd säkring böt man bran den direkt igen.Min haldex styrenhet var bränd vid pump kontakten på kretskortet.Förmodligen sa har pumpen gått tungt eller stått still en stund å bränt kortet.
//Andreas
av Klas77
#1239797
[quote="jiha1968"]Under vänster baksäte på en 5-sits.
Länge sen jag har strulat med AWD nu, men menar att det räcker med tändningen på, får du inte spänning ut från REM på F23/blå kabel, start bilen och se om REM F23 vaknar då.

Vill inte REM ge spänning, och F23 är hel, och det inte hjälper att koppla av batteriet et tag, då är jag rädd att REM är defekt.
Om du har spänning helt fram till DEM, men inte till pumpmotorn, så är troligen DEM defekt, möjlig orsakad av hög belastning från pumpen över längre tid.

Vill tro att någon bättre informerade forummedlemmar korrigerar om jag tar fel.[/

Tack för alla tips, har kollat kontakten under baksätet och där finns det spänning men endast med bilen igång. Förmodar att min DEM har sagt upp sig, är det någon som har erfarenhet av att reparera DEM?
Flera firmor erbjuder ju reparation av dessa, finns det nån som rekommenderas?

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]