Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klas77
#1239798
Andreas123 skrev:Jag hadde dstc service erfordras på min 2008 V70.kom bara plötsligt när det var riktigt kallt ute.felkod ingen kommunikation differential styrenhet bak.bränd säkring böt man bran den direkt igen.Min haldex styrenhet var bränd vid pump kontakten på kretskortet.Förmodligen sa har pumpen gått tungt eller stått still en stund å bränt kortet.
//Andreas
Fick du byta hela DEM eller gick den att reparera?
av Andreas123
#1239802
Klas77 skrev:
Andreas123 skrev:Jag hadde dstc service erfordras på min 2008 V70.kom bara plötsligt när det var riktigt kallt ute.felkod ingen kommunikation differential styrenhet bak.bränd säkring böt man bran den direkt igen.Min haldex styrenhet var bränd vid pump kontakten på kretskortet.Förmodligen sa har pumpen gått tungt eller stått still en stund å bränt kortet.
//Andreas
Fick du byta hela DEM eller gick den att reparera?
Jag skicka den på rep.Dom lyckades laga den fast den var bränd.Böt ut pumpen för säkerhets skull hittade en ny för 2500kr.Bilen vart som ny igen.LB styrdon & data lagade min dom gjorde ett riktigt bra jobb ring eller maila så hjälper dom dig.Dom flesta andra jag pratade med sa att de är kört om den luktar bränt.
av Andreas123
#1239848
Man bör ju demontera pumpen ändå och kolla silen att den inte är igen satt.du kan ju ohm mäta pumpen mot kortslutning.kring 2ohm ska den nog ligga på.den kan ju snurra fast de är kortslutning.Men hittar man en ny för vettigt pris så byter man den jag vet inte hur länge kolen heller håller i dom innan dom är slut.
av Klas77
#1239858
Andreas123 skrev:Man bör ju demontera pumpen ändå och kolla silen att den inte är igen satt.du kan ju ohm mäta pumpen mot kortslutning.kring 2ohm ska den nog ligga på.den kan ju snurra fast de är kortslutning.Men hittar man en ny för vettigt pris så byter man den jag vet inte hur länge kolen heller håller i dom innan dom är slut.
Behövde bilen lämnas in för uppdatering/kalibrering av DEM efter reparation?
av Andreas123
#1239860
Nä de var bara att montera dit den.jag behövde inte ens nolla folkoder dstc service förvan självmant.får inte bilen kontakt innan 5 sekunder eller va det var från DEM så tänder den service meddelandet.Tycker det är dåligt att AWD systemet ska ligga på antisladd å antispinn man får ju inte igenom besiktningen heller med tänd varningslampa nå mera.
av Klas77
#1240007
Andreas123 skrev:Nä de var bara att montera dit den.jag behövde inte ens nolla folkoder dstc service förvan självmant.får inte bilen kontakt innan 5 sekunder eller va det var från DEM så tänder den service meddelandet.Tycker det är dåligt att AWD systemet ska ligga på antisladd å antispinn man får ju inte igenom besiktningen heller med tänd varningslampa nå mera.
Tackar, plockade ner DEM igår kväll och ska skicka in den för reparation idag. Jag ska även beställa en ny pump, återkopplar när grejorna är på plats igen.
av Klas77
#1268292
Efter mycket problem fungerar nu bilen igen.
DEM:en reparerades av LB Styrdon & Datateknink och ny pump monterades. Felet kvarstod.
Skickade in DEM på felsökning hos LB, inga fel hittades DEM:en fungerar utan anmärkning men felet på bilen kvarstod.
Lämnade in bilen på Volvo för felsökning och dom ville byta ut DEM:en pga att dom trodde att den DEM:en jag hade reparerat hos LB inte var kompatibel med min bil.
Volvo bytte ut DEM:en och efter det har bilen fungerat.
Då jag var tvungen att hitta en begagnad DEM till LB när min orginalDEM inte var reparerbar måste jag ha fått en DEM från en bil utan V8.
Måste ändå rekomendera LB Styrdon & Datateknik som har varit mycket hjälpsamma och försökt att hitta felet utan att lyckas.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]