Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1237240
Man känner en kraftig vibration mellan 1500-2000 varv vid axelaration även vid stilla stående de och ingen växel i är en väldigt liten vibration är det motor fästen som behövs bytas eller något annat ?, vilket påverkar vibration mest övre eller under motorfäste ?
Bilen är en V70 2007 bensin
Senast redigerad av 1 volvofantast, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1237316
Inga missljud?

Hur kraftiga vibrationer talar vi om?
Helt silkeslent går dom inte....

Om det känns stillastående så säger jag högra nedre motorfäste om något. Innanför innerskärmen på passagerarsidan.
Möjligen något av de hydrualiska, men tvivlar.


Främre nedre fästen är momentstag främst för höga vridmoment, typ start på ettans växel.
Övre bakre likaså.

Men titta om multiremmen följer vibrationerna.
Ta av den och snurra alla hjul.
Känn då särskilt på generatons frihjul ang funktion.
Även om det oftast visar sig på lägre varv, typ tomgång.

Ingen motorlampa, utifall det är misständningar?
#1237322
Inga missljud, om jag gasar iväg lite snabbare så känns det mera, känns inte i ratten utan isättet och karossen, känns på dom flesta växlarna, känns klart mycket mindre om står varvar den utan växel i
av Norfleet
#1237552
volvofantast skrev:Ingen som har några idéer?
Du får det att låta som att du inte redan har fått förslag på delar att kontrollera. MickeM har i vanlig ordning varit utförlig i sitt svar och rekommderat att du kontrollerar motorfästen och momentstag, utöver att slänga en blick på multiremmen och dess kontaktpunkter.

Har du kontrollerat saker och ting enligt MickeMs rekommendationer, och isåfall, hur ser det ut? Ingen på forument kan se om du behöver byta motorfästen eller liknande (såvida du inte tar bild och lägger upp). För att hjälpa dig behövs även din samarbetsvilja, där du lyssnar, tar in, och agerar efter de råd du får.
#1237594
Mycket tacksam för Mickes förslag, dessa punkter ska kontrolleras nästa vecka av en bekant som har Billyft och är kunnig, tänkte närmast på om det fanns några fler saker man kunde kontrollera.
Hoppas verkligen att jag inte uppfattas som osamarbetsvillig
#1239130
Det var ett riktigt stort glapp i den högra drivaxeln, ska den vara fast eller ett litet glapp om man rycker i drivaxelln lodrätt man kunde också höra glappet tydlig, det klonkade rätt bra
av MickeM
#1239288
Lodrätt, dvs radielt ska du inte ha glapp alls i yttre knuten.
Kan det ha varit stödlagret på motorn?

Men vågrätt, dvs axielt har du ett litet glapp.
Det är glappet i C-ringen som håller yttre knuten på axeln.
en mm kanske.

Vrid-vrid ska det inte glappa alls heller.

Men inget av felen nu nämner skulle ge vibrationer på stillastående bil.
Tom bakre över motorfäste är tveksamt ang det.
Under färd är en annan sak.
#1239294
Det är en väldigt liten vibration stillastående, knappt kännbar men vid körning och speciellt vid axelaration så är en väldigt vibration,borde få bort vibration vid körning om jag byter drivaxlar länkarmsbustningar och övre motorfäste som var helt av eller?

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]