Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1237809
Eller för att formulera mig lite mer neutralt. Det pratas mycket om att vrida kammar men vida nämner inget om det öht för kamremsbyte, bara om dreven varit loss. Har inte hittat någon annan officiell instruktion som nämner att de ska vridas heller. Var kommer det ifrån egentligen?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1237857
TS har ju bytt packbox på avgaskamaxel, och hans 2002 B5244S2 har VVT på den sidan menar jag. * se EDIT
Och när VVT lossas från kamaxeln, så bliver det ju lite mera intressant.
Det är två olika sätt att "nolla" VVT på vid återmontering, och minns jag rätt skiljer det på 2002/2003 (har inte Vida igång nu). Nollar man inte VVT efter rätt procedur, inkluderat vev- och kam-blockering vid packboxbyte, så får man i det minsta räkna med "VVT timing error" och svårstartad motor efteråt, om inte värre...

Och som SBergdahl säger, det ska inte vridas några kammar vid ett normalt kamremsbyte, och jag hävdar att det inte alls är nödvändigt att låsa kammar/vev vid kamremsbyte på vitblock, om man inte av någon anledning misstänker att något är fel med timing.
(man "nollar" motorn, byter remmen, och på dom tidigaste åren ar ju VVT retur-fjädrande och får vridas till märket innan att remmen krängas över, om man inte "fegar" och låser dreven innan byte.)

Så får man hoppas att det är tillräckligt med bensin på tanken (fuelrailn har tryck, doftar det bensin bak bilen vid startförsök?) , och att man inte har missad att återmontera rotorn till kamaxelsensor...

*EDIT: B5244S/S2 har VVT på insug, inte på avgaskamaxel, och det skiljer 2001/2002 på hur man nollar VVT vid återmontering (TS har inte lossad VVT)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Toffe
#1237946
jiha1968 skrev:TS har ju bytt packbox på avgaskamaxel, och hans 2002 B5244S2 har VVT på den sidan menar jag.
Och när VVT lossas från kamaxeln, så bliver det ju lite mera intressant.
Det är två olika sätt att "nolla" VVT på vid återmontering, och minns jag rätt skiljer det på 2002/2003 (har inte Vida igång nu). Nollar man inte VVT efter rätt procedur, inkluderat vev- och kam-blockering vid packboxbyte, så får man i det minsta räkna med "VVT timing error" och svårstartad motor efteråt, om inte värre...

Och som SBergdahl säger, det ska inte vridas några kammar vid ett normalt kamremsbyte, och jag hävdar att det inte alls är nödvändigt att låsa kammar/vev vid kamremsbyte på vitblock, om man inte av någon anledning misstänker att något är fel med timing.
(man "nollar" motorn, byter remmen, och på dom tidigaste åren ar ju VVT retur-fjädrande och får vridas till märket innan att remmen krängas över, om man inte "fegar" och låser dreven innan byte.)

Så får man hoppas att det är tillräckligt med bensin på tanken (fuelrailn har tryck, doftar det bensin bak bilen vid startförsök?) , och att man inte har missad att återmontera rotorn till kamaxelsensor...
Vvt sitter på insugskammen den har vi ej lossat . Faaan får den inte att starta kammarna måste
Stå fel fast jag gjort som man ska ..
av Toffe
#1237948
Vi leker med tanken att man byter topp på denna motor ! Och då har man ju tagit dän k-axlarna eller hur ?
Hit gör man då man ska sätta dit den nya toppen ? Måste finnas några anvisningar på hur man ställer topp och k-axlar rätt förhållande till vevaxel ? Så allt lirar
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1237968
Toffe: Då du inta har lossad VVT, nolla vevaxeln på markering vid oljepumpen. (vevaxeln vrids medurs, sätt ev. i timing-bulten vid startmotorn)
Står spåren i kamaxlarna rakt? (rätt verktyg)
Står kamdreven på märket? (märken är mycket små)

Står dreven helt fel, ta en ny rond med veven, och kolla då.

Står kamaxelspåren eller kamdreven lite fel, ta av kamremmen
vrid kamdreven lite till verktyget går inn i spåret bak på kammarna, (ta inte bort låsverktyget innan remmen är monterad)

Då du inta har lossad VVT, går vi nu till avgasdrevet:
Står inte avgasdrevet på märket, lossa dom tre små skruvarna och vrid drevet till märket, skruva fast.

Vrid så VVT til märket (inte lossa på skruvarna eller låsverktyget)
Montera kamaxelremmen.

(ta nu bort kamverktyg och ev. låsbult vid startaren)
Vrid veven två varv medurs, och kontrollera märken på kamdrev och vev/oljepump.


Om du måste kontrollera VVT-timing, så får vi ta det sen.

PS: i närhet av startmotorn sitter kontaktstycken till kamaxelsensor och svänghjulssensor, kan vara värd att se efter skicket på dom.
Och kolla att kamaxelsensorns rotor är monterad i spåret, innan sensorlocket skruvas på plats.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]