- fre 09 mar 2018, 23:51
#1237857
TS har ju bytt packbox på avgaskamaxel, och hans 2002 B5244S2 har VVT på den sidan menar jag. * se EDIT
Och när VVT lossas från kamaxeln, så bliver det ju lite mera intressant.
Det är två olika sätt att "nolla" VVT på vid återmontering, och minns jag rätt skiljer det på 2002/2003 (har inte Vida igång nu). Nollar man inte VVT efter rätt procedur, inkluderat vev- och kam-blockering vid packboxbyte, så får man i det minsta räkna med "VVT timing error" och svårstartad motor efteråt, om inte värre...
Och som SBergdahl säger, det ska inte vridas några kammar vid ett normalt kamremsbyte, och jag hävdar att det inte alls är nödvändigt att låsa kammar/vev vid kamremsbyte på vitblock, om man inte av någon anledning misstänker att något är fel med timing.
(man "nollar" motorn, byter remmen, och på dom tidigaste åren ar ju VVT retur-fjädrande och får vridas till märket innan att remmen krängas över, om man inte "fegar" och låser dreven innan byte.)
Så får man hoppas att det är tillräckligt med bensin på tanken (fuelrailn har tryck, doftar det bensin bak bilen vid startförsök?) , och att man inte har missad att återmontera rotorn till kamaxelsensor...
*EDIT: B5244S/S2 har VVT på insug, inte på avgaskamaxel, och det skiljer 2001/2002 på hur man nollar VVT vid återmontering (TS har inte lossad VVT)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.