Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toffe
#1237129
V70 -2002 B5244S2 automat

Polarn hade isär ventilkåpan på min bil ! Han skulle byta packbox på avgaskammen
Fråga mig inte varför han gjorde på detta sätt ....

Nu när han satt ihop allt startar inte bilen .. vi misstänker att kammarna står fel så den tänder fel ...

Så till den stora frågan som jag hopps få hjälp med .. hur installerar man tillbaka kammarna i rätt läge ???
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1237133
Står kammarna för fel är ventilerna kaputt, men då borde ni märkt mer än att den bara inte tänder..

Ska det göras ordentligt behöver man tolkar som skruvas i kammarnas ände bort från remhjulen.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1237167
I bakänden på kammarna finns det excentriska spår. Dessa ska vara parallella med delningsplanet mellan topphalvorna. Men spåret i insugkammen ska ligga över delningsplanet medans avgaskammens ska ligga under.

Sen misstänker jag att personen i fråga har ställt motorn så att ettans kolv är i topp. Och det är helt fel på femmorna! Är det gjort på det viset så står kammarna några kuggar fel. Det finns en märkning på oljepumpen och en på drevet till kamremmen på vevaxeln som ska svara mot varann för att vevaxeln ska vara i 0-läge.

Kolla också om kaxelpositionsgivarens kontakt inte blivit bortglömd! Lätt hänt och är den inte inkopplad så kommer den inte starta.
av MickeM
#1237170
Står kamaxlarna så fel så den inte startar, så kan dom faktiskt krocka med kolven, som SBergdahl säger.
Dessutom skulle man nog tycka att startmotorn går för lätt. Saknad komp liksom.

Är kamaxelgivaren mfl, återanslutna?

Sitter tändspolarna på rätt kontakt?
Flera har lyckats förväxla dom.

Kamlåsningsverktyget sätts i växellådsändan av kamaxlarna.
Bort med en plugg och kamaxlgivaren.
Då kan du ju också syfta hur dom står..
Spåret skall vara horisontellt på båda två när veven står enl markeringen (på rätt varv) , men VVT's spelmån kan förvilla lite.
Lutar ena kammens spår kan man misstänka....

Gå efter markeringen för veven.
TDC på cyl1 är faktiskt INTE "nollad motor" på dessa.

Edit:
"Marlboroman" hann före.
av Toffe
#1237345
Han har nollat den genom markeringar på oljepump samt vevaxelkugg . Tagit ur startmotorn och fört in en bult och vridit motorn sakta moturs tills det tar stopp . Insugskammen ligger övre och avgaskammen ligger undre som ni nämner .
Vi misstänker att det kan vara kamaxelgivaren som gett upp då 3 tändspolar dog på samma gång . Dom är utbytta nu och det gnistar fint om stiften ... kan det vara så enkelt som att givaren e paj ? Är det ett ganska normalt fenomen , enligt bildemonteringen säljs dessa givare som smör
av MickeM
#1237596
Nej, jag kan inte säga att kamaxelgivaren är ett så jättevanligt fel, men självklart kan den gå sönder.
Det händer nog ibland.

Något samband mellan den och de plötsligt trasiga tändspolarna har jag svårt att se.
Tändningen styrs ECM, så någon direktkontakt har dom inte.
ECM tar dessutom input främst av vevaxelgivaren ang tändningen.

Hur du ställer kammarna och veven rätt har du ju egentligen fått svar på.
Detta är verktyget ifråga :
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000038107/

Jag har gjort detta på 850 som saknade VVT.
Då sattes kamaxelblockeringen dit, samt låstappen för veven enl tidigare så vevmarkeringen stämde.
Sen släpptes kamdreven i sin justering, så de blev lösa från kamaxeln så slacket i remmen inte skulle påverka läget.
Remmen monterades, och spännaren ställdes in, så remmen spändes.
Sen drog man åt kamdreven, och sen var det klart för ihopmontering.

Men på senare ska VVT drevet/en vridas till stopp, och om dreven på VVT-modeller har nån justering vet jag inte.
Jag har haft bort kåpan och kollat efter begynnande läck, bla, men inte kollat just det..
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1237744
Toffe skrev:Vi misstänker att det kan vara kamaxelgivaren som gett upp då 3 tändspolar dog på samma gång . Dom är utbytta nu och det gnistar fint om stiften ... kan det vara så enkelt som att givaren e paj ?
Får du gnista är givaren hel. Utan den så blir det ingen gnista.
av Jonas_latt
#1237788
MickeM skrev:Nej, jag kan inte säga att kamaxelgivaren är ett så jättevanligt fel, men självklart kan den gå sönder.
Det händer nog ibland.

Något samband mellan den och de plötsligt trasiga tändspolarna har jag svårt att se.
Tändningen styrs ECM, så någon direktkontakt har dom inte.
ECM tar dessutom input främst av vevaxelgivaren ang tändningen.

Hur du ställer kammarna och veven rätt har du ju egentligen fått svar på.
Detta är verktyget ifråga :
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000038107/

Jag har gjort detta på 850 som saknade VVT.
Då sattes kamaxelblockeringen dit, samt låstappen för veven enl tidigare så vevmarkeringen stämde.
Sen släpptes kamdreven i sin justering, så de blev lösa från kamaxeln så slacket i remmen inte skulle påverka läget.
Remmen monterades, och spännaren ställdes in, så remmen spändes.
Sen drog man åt kamdreven, och sen var det klart för ihopmontering.

Men på senare ska VVT drevet/en vridas till stopp, och om dreven på VVT-modeller har nån justering vet jag inte.
Jag har haft bort kåpan och kollat efter begynnande läck, bla, men inte kollat just det..
Som micke skrev så är det viktigt med vvt drevet. Många vet inte att det ska vridas när man hänger på remmen.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]