Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders1981
#1235933
Hejsan.
Jag har en v70 diesel års mod 06 som har blivit knäpp.
Var ute i morse och startade diesel värmaren startade hur fint som helst, sen efter en halv timme när jag
skulle åka hoppade jag glatt in i bilen vred på tändningen men hela instrumentet är sten dött.
Provade och starta bilen och han small igång utan vidare men allt inne i bilen är dött :cry: utom stereon.
Fram ljus fungerar men inte bak.
Vad kan det vara som spökar tro?
En kompis hjälpte mej och plugga in datorn för felkoder men det enda kod han fick fram var E003 vad betyder det?
och hur börjar man leta efter ett sådant fel?
#1236150
Har gjort lite undersökningar idag.
Laddat batteriet och hafft av både minus pol och plus pol i flera timmar men nej ingen skillnad.
Har även kollat alla säkringar och mätt och bytt men inget där heller.
Har även kollat så att det är ström fram till säkringsboxarna både i motorrum under instrument på sidan vid förardörr
och bagegn och det var inga problem det finns det.
Hur går man vidare tro? är det in på volvo som gäller så dom gör en rigtig genom körare?
#1236433
Var på biltema i dag och inhandlade en felkodsläsare just för volvo och fick följande felkoder.
BCM 0100
0115
0148
DDM E003
PDM E003
EUM E003
CEM E003
DIM E003
SRS E003
AUM E003

Hoppas någon klok vet vad detta kan betyda.
#1236492
Fel båda i "Low speed CAN" og "High Speed CAN", luter tyvärr åt CEM-fel.

Blindskott: Har din bil El-stol eller manuell?
Om den har El-stol, koppla loss minuspolen på batteriet, och koppla bort PSM under stolen, böj och dra lite i kabeln till PSM, koppla på batteriet (utan att sätta tillbaka PSM-kabeln), och se om något har hänt.
#1236539
Ingen El-sits, ingen PSM.
CEM sitter under instrumentbrädan, ovanför OBD- kontakten. (kostsam, och inte direkt bytbar)
Mycket att testa innan byte, t.ex omladdning av CEM-programvara på Volvoverkstaden.

Men jag vill råda dig att tala med forummedlem JohnnyPe, eller se om nån av dom andra med mycket mera erfarenhet än mig vaknar och hakar sig på denna tråden...
#1236541
Många styrenheter som har felkod ”konfigurationsfel”. Jag vill minnas att ett fel på de tidigare årsmodellerna med den CEM du har hade problem med vattengenomträngning i torkardiket som gjorde att CEM fick problem med fukt.
En mer omfattande felsökning än bara läsa felkoder och chansa med förslag på åtgärder behövs nog för att fastställa felet.
Men jag hade gjort följande.
1. Lossa torkardiket och öppna luckan till CEM för att lossa på kontaktstycken där och titta om det ser vattenskadat ut.
2. Börja lossa på cannoder för att se om problemet avhjälps. På så sätt får man reda på vilket styrenhet som slår ut nätet.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]