Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sju4ti
#1234929
Hej!
Min "andrabil" en v70 2,4T -01, som jag var nyfiken på laddtrycket på. Köpte en billig mätare på biltema .
Nu till min undran, när ska den börja ladda tryck, alltså gå till +sidan?? Vad är normalt ?
Kör man försiktigt går den ju som en vanlig sugmotor med undertryck hela tiden!
Vid 100 km/h jämn gas visar den -04, när man släpper gasen sjunker den till -08.
När jag gasar på fullt visar den närmare +05 vilket verkar OK.
Får accelerera ganska bra för att ladda över nollan. Trodde nog att turbon skulle hjälpa till mer även vid jämngas ??

Hittar inga "normal" värden ...

Mvh
av MickeM
#1234935
Jag kan inga värden, men det du beskriver låter helt rätt.

Om man bara fes-kör, eller håller jämn fart så är inte turbon med alls.
Först när du accelererar över vissa parametrar går den in på allvar.
Brukar höras när den går in. Ett högt piiiip eller visselljud..

Det är detta som gör turbo så effektiv jämfört med en jättemotor 'la USA med samma hk.
När turbon inte behövs är den oaktiv, kan man säga, och "lilla" motorn körs ekonomiskt, medan en stor c-c motor alltid är med och drar en massa extra soppa.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1234938
Något visslade vid hård gas har jag då aldrig hört i min bil.

Och den har ju fullt vrid från 1500 varv eller något sånt, så är det uppför borde turbon jobba. Väldigt skillnad i startvillighet I backar jämfört med sugmotorn. Alltså redan vid låg fart.
av MickeM
#1234945
Jo, nog hör man ett svagt visslande/pysande när turbon laddar.
Har förvisso inte mer än provkört just V70N med turbo, men har kört lastbil på 90talet, och har själv haft Passat 1,8T, Saab 9000T, Saab 900T, Farsans Skoda Scout 1,8T, en släktings Volvo S40T som jag servar och vi har turbo i flera av våra traktorer här på gården.
Alla hörts.

Personbilar hörs betydligt mer diskret än lastbilar och traktorer givetvis, men hörs om man vet att det finns.

Förtydligande 1.
Med "högt" menar jag högfrekvent. Säkert närmare 20,000hz.
Inte "högt" som i högljutt!
Det är alltså inte så det skriker direkt....

Förtydligande 2.
Det är naturligtvis motorns BELASTNING som styr när turbon går in.
Inte accelerationen.
Otydligt av mig.
av sju4ti
#1234961
Ja jag tycker nog att turbon i denna bil borde "hjälpa till" lite mer än vid gaspådrag på över 70-75%.
För övrigt går den fint i motor + aut, 18500 mil bara. Vid landsvägskörning kan man komma ner till 0,8 milen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1234985
Fast vad skulle turbon göra? Motorn har ju tillgång till mer luft än den behöver vid atmosfärstryck så länge du ligger på -, den stryps ju av gasspjället.

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]