Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1234823
Jag vill börja med att säga jag är en amatör när det kommer till bilar.

Frugan var och besiktade bilen nu i veckan och jag var ut och kollade bilen idag, avgassystemet bak löst, liksom sista biten, den stora själva ljuddämparen strax innan "slutet" på avgassystemet, där avgasröret kommer ut. Hela den är lös liksom, men i mitten av systemet sitter det "klämmor". Men hur får man ihop detta? Måste man svetsa eller finns det något man kan göra själv, eller måste man lämna in den?

Försöker vara tydlig och hoppas få tydliga svar tillbaka :)
Senast redigerad av 1 Lilleman79, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1234837
Du har en upphängning längst bak, efter sista ljuddämparen strax bakom stötfångaren.
Kolla gummit där.
Men dom rostar av på röret bland.

Då finns klammor man skruvar dit, som ersätter den svetsade pinnen.
Sådana här :

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000021991/
Lätt som en plätt.
av Lilleman79
#1234852
Har du bild på hur det "ska se ut" när det är normalt, jag hittar nämligen inget fäste att sätta detta i, förstår inte hur jag får upp själv fästet... Innan sista delen av avgassystemet så sitter det en sån här "klämma" men hittar inte vart jag ska sätta sista "klämman". Toppenbra om du har någon bild på var jag hittar detta...

Ska jag ta bild på hur det ser ut på min nu? Eller behövs inte det?
av MickeM
#1234881
Länken visar en ny bakre ljiddämpare sedd underifrån.
På den, ser du "pinnen" som gummiupphängningen skall sitta i.
Du har sen motsvarande "pinne" i karossen ovanför.

Mellan dom "pinnarna" ska du ha ett fästgummi.

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/lj ... e-v70.html

Högst sannolikt har denna "pinne" rostat lös för dig, och ramlat bort.
Den i karossen är säker kvar.

Man monterar alltså en klamma med "pinne" som ersätter orginalet som är svetsat på röret.