Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1234823
Jag vill börja med att säga jag är en amatör när det kommer till bilar.

Frugan var och besiktade bilen nu i veckan och jag var ut och kollade bilen idag, avgassystemet bak löst, liksom sista biten, den stora själva ljuddämparen strax innan "slutet" på avgassystemet, där avgasröret kommer ut. Hela den är lös liksom, men i mitten av systemet sitter det "klämmor". Men hur får man ihop detta? Måste man svetsa eller finns det något man kan göra själv, eller måste man lämna in den?

Försöker vara tydlig och hoppas få tydliga svar tillbaka :)
Senast redigerad av 1 Lilleman79, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1234837
Du har en upphängning längst bak, efter sista ljuddämparen strax bakom stötfångaren.
Kolla gummit där.
Men dom rostar av på röret bland.

Då finns klammor man skruvar dit, som ersätter den svetsade pinnen.
Sådana här :

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000021991/
Lätt som en plätt.
av Lilleman79
#1234852
Har du bild på hur det "ska se ut" när det är normalt, jag hittar nämligen inget fäste att sätta detta i, förstår inte hur jag får upp själv fästet... Innan sista delen av avgassystemet så sitter det en sån här "klämma" men hittar inte vart jag ska sätta sista "klämman". Toppenbra om du har någon bild på var jag hittar detta...

Ska jag ta bild på hur det ser ut på min nu? Eller behövs inte det?
av MickeM
#1234881
Länken visar en ny bakre ljiddämpare sedd underifrån.
På den, ser du "pinnen" som gummiupphängningen skall sitta i.
Du har sen motsvarande "pinne" i karossen ovanför.

Mellan dom "pinnarna" ska du ha ett fästgummi.

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/lj ... e-v70.html

Högst sannolikt har denna "pinne" rostat lös för dig, och ramlat bort.
Den i karossen är säker kvar.

Man monterar alltså en klamma med "pinne" som ersätter orginalet som är svetsat på röret.

Jag hittar ingen bra bild på det.
av Lilleman79
#1234907
Kanske dum fråga, men vill veta så man inte bökar och gör en massa onödigt jobb.
Hur ska det vara:
1; Ringen nedåt och skruvarna uppåt...
2; Ringen uppåt och skruvarna nedåt...

Det kanske syns när man väl ligger där och försöker skruva fast, men vore skönt att inte behöva göra om...


För är det så att skruvarna ska skruvas på nedanifrån behöver man ju inte ens åka till macken och hyra hiss! Det vore ju toppenbra!!!
av MickeM
#1234919
Nejmen?
Det sitter ju två pinnar i gummit på bilden!
Är den nedersta lös från röret?

Sitter en pinne väl fast i röret, och den andra i karossen, med ett helt gummi mellan, så är det ju inget fel!
Helt stumt blir inte röret, utan lite flex i gummit är det.

Det sitter fler upphängningar längs röret. Kan det vara nån annan som är kass?
Den längst bak är dock oftast sönder. Mest utsatt kanske.....

Jag vet inte hur den klamman ska vara vänd så här på rak arm, utan att testa.
Jag svesade ihop en egen grej till min bil.
Men felvänd blir avståndet till andra pinnen för långt eller för kort, beroende på.

Inte behöver du lyfta bilen.
Bekvämt, javisst men det gjorde inte ens jag, fast jag har egen billyft.
av Lilleman79
#1235036
Den är lös från röret, så jag antar att ena pinnen på bilden är lös kanske, eller så ska pinnen till röret sitta i mitten av dessa två. Tar och testar själv när det blir lite varmare... -16 just nu...
#1389718
Lyfter en äldre tråd då jag har samma problem som TS. Det slår metall mot metall när jag kör över vägbulor och gupp. Efter besiktning så fick jag bra att veta på fastsättning av avgassystemet. Kollade under ikväll och såg att det var samma problem. Den över pinnen sitter kvar medans den undra har lossnat.
Bild: https://drive.google.com/file/d/1Kzxv3D ... sp=sharing

Hittade ett klipp på YT som visar hur det ska se ut när den är monterad, väldigt tacksamt! Såg att han hade bytt både övre och undre.


Försökte dra ut den undre pinnen ur gummiupphängning men misslyckades. Ska jag fortsätta kämpa ur den under pinnen och sedan montera hållaren endast på den nedre? Eller ska jag ta loss hela gummiupphängningen och byta när jag ändå håller på? Vill inte göra det jobbigare än det redan är hehe
Bilagor
IMG_3360.jpg
IMG_3360.jpg (140.41 KiB) Visad 4799 gånger

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]