Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eno0807
#1234578
Skulle ta bort ac panel och radion i min s80 t6 1999. Men när jag har tagit bort allt så går inte bilen låsa och när man startar den visar den fel på srs systemet. Vad är det som är fel?
Användarvisningsbild
av Någonting
#1234579
Felet är att du har tagit ut AC-panelen utan att dra ut batteriet. SRS-systemet tycker inte om att man bryter kontakten en av dess komponenter. Därför är det viktigt att man drar ut batteriet och väntar ett litet tag innan man rör någon SRS-komponent.

SRS-felmeddelanden kan endast nollas med felkodsläsare, det försvinner inte av sig självt.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1234603
Eh, ja alltså...
Det är väl inte så konstigt att saker slutar fungerar när man fysiskt plockar bort komponenter ur bilen?

Enligt vad du skriver så har du plockat bort CCM ur bilen som också är en CAN-nod. Därmed är låghastighets CAN-nätet brutet och inte mycket interiört fungerar längre som det ska.
av eno0807
#1234649
Men om jag sätter tillbaka allt och nollar felkoder visst borde allt börja fungera då?
Användarvisningsbild
av johnnype
#1234656
Ja det är klart, kör du ex.vis Vida och raderar enligt rutinen så kommer det att fungera.

Följer du rutin så kommer du också att se om det är något som fortfarande är fel! Då blir det att gå över till felsökning.
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]