Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skooby
#1234500
Hej de är så att jag har en Volvo s60 2002 199hk och jag har nedsatt motorprestanda och jag vet inte va jag ska göra, var i en verkstad som kollade upp felkoderna så fick jag dessa..

928c ECM-928c eCU communication error; faulti signal

5200 Intermittent fault Ecm-5200 RPM sensor: signal to low

641a ECM-641a exhaust camshaft control: slow regulation


jag frågade verkstaden om han visste vad som ska fixas så kom han med massa saker som lät konstigt , han sa att han behöver först kolla kamremen så den är bra och sitter rätt, sen sa han annars var det bara o leta vidare efter felet men jag vill helst inte betala verkstad för att leta upp ett fel så undrar om något vet vad som är problemet me dessa felkoderna! för det skulle lixom ta långt tid för honom osv

Tacksam för svar
av kebabpizza
#1234536
Någon av felkoderna du har nu kan ju vara gamla, men ECM-5200 tyder på att givaren som känner motorns varvtal på svänghjulet har haft något problem.
ECM-641a tyder på att VVT'n har haft problem med att ställa in avgaskammen i rätt läge.
Ett tips är ju att koppla bort en batteripol en halvtimma (Norsk reset) och se vad som händer.
av skooby
#1234590
kebabpizza skrev:Någon av felkoderna du har nu kan ju vara gamla, men ECM-5200 tyder på att givaren som känner motorns varvtal på svänghjulet har haft något problem.
ECM-641a tyder på att VVT'n har haft problem med att ställa in avgaskammen i rätt läge.
Ett tips är ju att koppla bort en batteripol en halvtimma (Norsk reset) och se vad som händer.

Jag ska koppla bort batteripol och se, dem försökte först släcka felkoderna men sen kom dem igång igen, så tror inte det är gamla vad kan jag annars mer göra ?
Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.