Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdrianH
#1234477
Hej

Fick detta fel i veckan då jag skulle hämta min dotter från skolan, läst en massa om detta fel och oftast då så brukar detta meddelande dyka upp när man mixtrar med elen, nu har jag inte gjort något sådant, utan det dök helt plötsligt upp.

Det enda som inte är original i bilen är en ”bluetooth” adapter till radion där jag kan lyssna på min musik och föra handsfree samtal. Denna är kopplad till 12v uttaget.

Min fråga är: kan det vara så att denna lilla ”noname” pryl som jag köpte på eBay kan ha orsakat detta?

Läste att man kan testa att dra loss minuspolen på batteriet och vänta ca10min? men har även läst att vissa har skrivit att detta medelande inte försvinner utan att du måste göra det med en ”obd” dosa, på en verkstad.

Min nästa fråga är om jag skulle vilja köpa en sådan dosa själv. Letat en del på nätet, vilken är den ”Bästa” jag kan skaffa? Inte bara för detta förhoppningsvis lilla problem utan att hålla koll på bilen m.m.

Bilen ifråga är en S60 2.4 170 från 01 som har rullat snart 16000mil
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1234486
Det känns väldigt långsökt att Bluetooth adaptern skulle orsaka det. Att något glappat till på något sätt känns mer sannolikt. Minsta lilla glapp räcker för att srsen ska kopplas från och en felkod sättas.

Det stämmer att srs koder inte försvinner när du kopplar från batteriet. De måste nollställa aktivt. Den bästa felkod läsaren för Volvo är kombinationen Vida och Dice som det finns en lång tråd om i den allmänna delen av forumet. Kräver dock en laptop och lite datorvana för att fungera.
av AdrianH
#1234626
Tack för ett snabbt svar! Ska kolla upp forumstråden ang felkodläsaren.

Då är det tillbaka till square one, vad kan det vara, tips på vart man kan börja, vill sälja av bilen för att jag känner att den börjar ”Spöka” för mycket med felkoder, handbromsen, m.m.

Jo jag vet man kan lösa väldigt mycket själv, men jag har varken tid eller tålamod för att göra det, sen måste jag tyvärr vara den minst händiga person i detta land, kan tex knappt byta glödlampan i bilen, när jag gjorde det så bländade den alla bilister jag fick möte med.

Både jag och min fru har iaf läst på svenska och engelska forum att det oftast kan bero på bälteshållaren?

Därefter är det många inlägg där folk ”pillar”med stereon/ elen, där ett sådant fel dyker upp.


Åkte förbi någon ”random” verkstad i Gbg. När han läste av felkoden, stod det något med driver side belt buckle no signal men jag har aldrig sett ett sådant program han använde. Såg inte ut som Vida eller Dice. Han försökte nollställa felkoden men den dök upp igen direkt?

frågade bilia och dem hade aldrig hört talas om någon sådan felkod.
av MickeM
#1234671
Felkoden pekar ju på kontakten i bälteshållaren, förarsida.

Fungerar varningen för säkerhetsbältet som den ska? Lampa och "pip-ljudet" när man åker över 10km/h.
Om nej, är du nått på spåren....
av MickeM
#1234738
Pipljudet är bara över en viss hastighet. Tystnar när man stannar.

Jag rekomenderar att lämna in den, om du inte har bra diagnosutrustning.
Det är svårt att ge bra gissning ang SRS.
av AdrianH
#1235050
Jag fick tid på onsdag, passar på att fixa handbromsbackarna samtidigt, förhoppningsvis så är ”SRS” lösningen en billig sådan,

Har tyvärr ingen felkod.

Åkte förbi en verkstad och frågade om dom kunde läsa felkoden, han ville ha 700kr?, helt sjukt förra mekanikern gjorde det gratis och det gick på 3-4min och denna ville ha 700kr, sjukt.

Greeeken, ska ta och försöka titta under stolen idag och se om jag kan hitta något konstigt

Passar på att fråga, killen ville ha 1200kr för att byta bromsbackarna är det ett vettigt pris?
Sen så nämnde han att han tar 800kr per timme när han ska försöka lösa SRS
av MickeM
#1235065
800kr/timmen låter normalt för mindre verkstad.

1200kr, blir då drygt 1,5 timme arbete för handbromsen, och med justering och provkörning drar tiden iväg.
Stämmer nog.

Svårt att hitta billigare på verkstad.
av AdrianH
#1235258
Tack för infon,

Fruktansvärt störande med SRS grejen,

Efter har sett ett par youtube klipp, och hade tänkt att läsa igenom stora tråden om byte av handbromsbackarna här på forumet.
Så tänkte jag försöka mig på att lösa det själv,

Har redan bytt bromsok/ rengjort bromsskivorna, kan inte va svårare än så?

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]