Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smille
#1234377
Har en V70 2.5T -05 som gått drygt 21.000 mil. Har haft den i två år och den har klonkat lite i framvagnen till och från. Ibland klonkar det skitmycket i en vecka, sen är det knäpptyst i ett halvår. Sen klonkar det i en vecka, sen tyst i ett halvår till... Det kommer alltid från förarsidan och hörs inte vid vanlig körning eller vid kraftiga svängar, bara när man kör över gupp.

Senaste månaden har det börjat klonka värre än någonsin, efter att ha varit helt tyst en längre period. Det är ett distinkt klonk när jag kör upp över gupp, och ofta resonerar det i hela framvagnen så att man känner klonket med fötterna. Eftersom det resonerar så mycket tänker jag att det kan vara fjäderrelaterat - läste någonstans att fjädern kan hoppa ur sitt läge när man lyfter framvagnen, och att det kan ge upphov till missljud? Stabilisatorstaget vänster fram kanske också är misstänkt?

Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning förra året och klonket kom helt plötsligt för någon månad sen.
av Smille
#1234385
SBergdahl skrev:Klonkar det när du kör över gupp med båda hjulen, bara ett (isf vilket) eller oavsett?
Det klonkar oavsett. En gång körde jag över ett gupp med bara höger hjul, och det klonkade ändå från vänster fram.
av MickeM
#1234493
Kan vara vilken led eller bussning som helst i framvagnen.

Bara att rycka, slita och känna...

Tänk på att försök ha allt i positionen när den står på hjulen med demonterat hjul.
Med Max utfjädrat kan det bli spänn så en glapp led missas.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen