Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1234366
Tjena!

Som titeln lyder har jag en helt död v70n med nytt batteri. I morse då jag gick ut till bilen var allt normalt, den låste upp, jag vred på tändningen och alla lampor, stereo och instrumentering gick igång, precis som normalt. Men när jag vred om nyckeln för att starta bilen bara dog allt, hela bilen blev helt stendöd. Ingen klickande som om att det var dåligt med ström eller nått. Jag antog att batteriet bara var dåligt ifrån fabrik och tog tillbaka det till Biltema. Men enligt deras utrustning var det helt okej, enda problemet var att det endast var 50% laddat.

Så, jag antog att det var någon huvudsäkring eller liknande som gått sönder. Vänder mig till instruktionsboken men hittar där inget om någon huvudsäkring, har även googlat men utan resultat. Rättså säker på att det inte häller ligger något och tjuvdrar ström någonstans då inte elsystemet är rört alls. Någon som vet hur elsystemet fungerar och har någon ide på vad som eventuellt kan vara fel? kan det vara någon jordkabel som lossnat någonstans? Finns det ens någon huvudsäkring?

Ska tilläggas också att jag bor i Luleå och det för närvarande är -18 ute.

Tacksam för svar!
Senast redigerad av 1 Mrfancypants, redigerad totalt 0 gånger.
#1234378
Osäker på V70N men ingen huvudsäkring på minus- eller pluskabeln? Typ någon större blaffa mellan polsko och kabel? Isf kan du ju mäta med en multimeter om det går någon ström där.

Dog allt efter du försökte starta eller tändes lamporna igen när du återgick till tändningsläge I eller II?
Användarvisningsbild
av Camel
#1234386
Det sitter 6 huvudsäkringar vid batteriet i skuffen och 6 st huvudsäkringar under säkringsboxen i motorrummet. Alla används inte beroende på modellutförande. Men det är inte så sannolikt att någon huvudsäkring plötsligt gått. Och jag kan inte se att hela bilen ska vara död även om en säkring har gått, beroende på vilken det är.

Det troligaste är att en polsko inte var åtdragen ordentligt eller att batteriet trots allt inte hade tillräcklig kapacitet. Kyla på -18°C har respekt med sig även för ett friskt batteri som bara är halvladdat. Bilmodellen är ganska känslig för dåligt batteri. En snabbkoll på att jordkabelns förbindning i karossen är ok kan också löna sig om du har tur. Svårt att ge mer råd på din information. Man skulle behöva veta t.ex. om bilen hade ström igen efter tag, om varningsblinkers eller dyl. fungerade, etc.
#1234400
Camel skrev:Det sitter 6 huvudsäkringar vid batteriet i skuffen och 6 st huvudsäkringar under säkringsboxen i motorrummet. Alla används inte beroende på modellutförande. Men det är inte så sannolikt att någon huvudsäkring plötsligt gått. Och jag kan inte se att hela bilen ska vara död även om en säkring har gått, beroende på vilken det är.

Det troligaste är att en polsko inte var åtdragen ordentligt eller att batteriet trots allt inte hade tillräcklig kapacitet. Kyla på -18°C har respekt med sig även för ett friskt batteri som bara är halvladdat. Bilmodellen är ganska känslig för dåligt batteri. En snabbkoll på att jordkabelns förbindning i karossen är ok kan också löna sig om du har tur. Svårt att ge mer råd på din information. Man skulle behöva veta t.ex. om bilen hade ström igen efter tag, om varningsblinkers eller dyl. fungerade, etc.
Tack för tipsen!

Ingen ström efter ett tag, kollade dock inte varningsblinkers innan jag nu har tagit ur batteriet. Vart exakt sitter säkringarna bak i skuffen? Tyckte jag kollade överallt men kan ha missat... Ska ladda upp batteriet och kolla upp det som du tipsat om.
Användarvisningsbild
av Camel
#1234403
Mrfancypants skrev:Vart exakt sitter säkringarna bak i skuffen? Tyckte jag kollade överallt men kan ha missat... Ska ladda upp batteriet och kolla upp det som du tipsat om.
Ja, ladda batteriet först innan du ger dig på annat.

Se bild nedan för säkringarna. Men det är inte den troliga orsaken.

Bild

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]