Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1234359
Hej,

Jag har en Volvo V70N -03 2.4T.

För ett tag sen bytte jag bromsklossar och bromsskivor bak. Det fortsatte dock att väsnas så jag bytte även handbromsbackar plus reparationssatsen vilket löste problemet. För att få av skivorna fick jag lossa handbromsbackarna en hel del och det gjordes vid handbromsspaken.

När allt väl var på plats så skruvade jag åt muttern vid handbromsspaken ett par varv. När bilen var på service så klagade de på att handbromsen var lös även om den tog bra i de övre lägena, jag menade då på att det endast justering som krävdes men de trodde det berodde på något annat.

Nu har jag varit ute och justerat det så att den tar bra redan på steg 3 samtidigt som den inte ligger emot när den är släppt. Jag kan dock fortfarande uppfatta att spaken är ganska lös upp till första steget. Känner jag på vajern så känns den lagom spänd.

Finns det något annat som gör att spaken ska ge motstånd eller ska den vara lite lös innan den når första klicket?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1234365
Jag monterade dessa på min v70n tror knappt du hat dessa utan bara ett plattjärn.
Prövade med olika handbromsbelägg men endast volvos gick någotsånär att justera till bra.
Dessa underlättar justering förutsatt att vajern löper rätt och är hel.
Spaken kommer nog va lite lös i släppt läge.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av snowman
#1234410
SBergdahl skrev:Löper vajern lätt är den rätt lös. Om det inte skrapar men tar bra behöver du inte analysera läget mer än så.
Ja, vajern känns som att den är relativt lös men ändå inte så att den hänger och skrapar. Den lyckas dra åt handbromsbeläggen ganska bra på redan steg 3. Vi får ser vad besiktningen säger imorgon :)
av snowman
#1234413
Magnus-B skrev:Jag monterade dessa på min v70n tror knappt du hat dessa utan bara ett plattjärn.
Prövade med olika handbromsbelägg men endast volvos gick någotsånär att justera till bra.
Dessa underlättar justering förutsatt att vajern löper rätt och är hel.
Spaken kommer nog va lite lös i släppt läge.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, sådana hade jag på förra SAABen, tyckte de var riktigt jobbiga att få rätt på, sitta där med en skruvmejsel genom ett litet, litet hål. Fick aldrig den handbromsen till att ta bra. MEN det var en gammal SAAB från 94 så det finns säkert där det fungerar bättre.

Än så länge tycker jag nog ändå att Volvo bilarnas handbromsar varit ganska enkla att ställa in, har en S60 och en V70N. Men som allt annat så kan det såklart skärva och ha sig det med.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1234418
På saaben hade du nog bara justeringen vid hjulen?
På volvon underlättar det att finjustera vid spaken om du har dessa justeringar vid hjulen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 1 Magnus-B, redigerad totalt 0 gånger.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]