Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1233750
Jag köpte en rep.handbok till min S60, dels för att se lite mer om stolsvärmen, som inte fungerar helt plötsligt. Men, jag hittar inte en bokstav i handboken som gäller den ! Det står hur man tar ur stolarna och allt annat men jag hittar alltså ingenting om stolsvärmen. Är det jag som tittar på fel ställe eller är det så illa att det inte finns någon info ? ?:-/ :roll:
av ulfs
#1233754
Har själv en Haynes men kan inte påminna mig om att jag sett något om detta. Det ligger en "matta" i dynan, med värmeslingor, typ som golvvärme. Vanligt fel är att en slinga brister. Jag bytte denna på en AMG jag hade och det var ett hästjobb. Vet inte hur det ser ut på Volvo. Har du kollat anslutningar under stolen samt säkring. Om man kör mycket fram o tillbaka med stolen kan en kabel vara dålig.
av Rådlös
#1233770
Anette62: Haynes är en bok som är skriven i England och för dom förhållanden som råder där. Visserligen är boken översatt till svenska, men iskalla vintrar och mycket snö, är inte så vanligt i England. Det är en av orsakerna till att du inte hittar något om stolsvärme i Haynesboken.
av LaRy
#1234683
Min uppfattning är att Haynes handböcker har blivit sämre. Jämför jag med den bok fån Haynes som jag använde till min Volvo 740 utgiven 1988 var det betydligt bättre och mer ingående beskrivningar. Jag delar uppfattningen att nätet och Youtube har tagit över. Speciellt om man söker på engelska finns enormt mycket hjälp.
När det gäller stolsvärme och problem är det värmespiralen i dynan som går sönder i 9 fall av 10. Det är rent mekaniskt att trådarna bockas av.
Kan vara klurit att laga, dels måste stolen ur bilen, vilket med tanke på bus-kommunikation och airbags kräver normal frånkoppling av all el 10 minuter före demontering.
Att därefter kränga av stolsklädseln är fullt möjligt, men ej problemfritt.
av Storfot
#1234744
LaRy skrev:Min uppfattning är att Haynes handböcker har blivit sämre. Jämför jag med den bok fån Haynes som jag använde till min Volvo 740 utgiven 1988 var det betydligt bättre och mer ingående beskrivningar. Jag delar uppfattningen att nätet och Youtube har tagit över. Speciellt om man söker på engelska finns enormt mycket hjälp.
Visst är det så. Vissa grejor är ju bra beskrivna men andra är mer eller mindre överhoppade. Det som känns mest ålderdomligt är dom gryniga svartvita bilderna tycker jag. När dom nu ändå gör jobbet och har en fotograf på plats så kan man ju tycka att man borde få med en skiva med högupplösta färgbilder på varje steg.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]