Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VåfflanD5
#1233662
Hallå.

Första posten här. Har googlat ganska mycket men svårt att få en uppfattning då jag inte är så insatt i priser.

Min sambo på påkörd häromdagen. Den andra bilen drog mest mot vänster fram så det var ingen ordentlig stöt. Oavsett fick den med sig en stor del av plasten(antar att det är plast fram?) under vänster framljus. Där är plasten helt av/borta. Förutom det är det inte så mycket skador men antar att hela frampartiet behöver bytas? Grillen kanske man kan behålla osv. Inget av framljus eller så är skadat.

Nu till frågan. Den ska in på skadebesiktning snart och för att få offert hos Mekonomen. Vad kan det tänkas kosta att byta detta mellan tummen och pekfingret. Och är mekonomen bra att göra det på? Har ingen erfarenhet av bilverkstäder. Har bara halvförsäkring så priset blir intressant. Skuldfrågan kommer ju tas upp efterhand men tills det är klart vore det ju bäst att hålla ner priset så mycket som möjligt för att ta höjd för att vi får betala själva.

Tack på förhand för hjälpen! :)

(Fick inte med bilden på första försöket - nu borde den vara med)
Bilagor
f9836d6c-6550-4664-9634-14b90cb81e3d.jpg
f9836d6c-6550-4664-9634-14b90cb81e3d.jpg (300.52 KiB) Visad 407 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1233669
Skulle det bara vara fronten är det svåra nog att hitta en i bra skick i rätt färg. Själva bytet gör man på gräsmattan på en halvtimme. Kanske en timme första gången. Så det borde verkligen inte behöva vara särskilt dyrt om de inte ska hitta en i annan färg och lacka, lackjobb är ju inte graits.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1233672
Såg bilden nu. Det ser ju onekligen ut att vara bara plasten. Yttre hörnet på krockbalken ser ju t ex inte ut att ha en skråma.

Personligen hade jag försökt hålla ut tills skuldfrågan är klar - tar någon annan kostnaden är det ju bekvämt att lämna in och få eventuellt runt om fixat också. Men det är inte ett jobb jag hade valt att betala för ur egen ficka med tanke på hur lätt det är om man bara hittar rätt del.
av VåfflanD5
#1233674
Ok. Tack! Skadebesiktning måste vi göra ändå för försäkringsbolaget. Bilen skrev jag. Bussen ska det vara. Det var en aningen stressad busschafför som klippte henne med bakdelen. Problemet är väl nu att han kom utspringade och skrek att hon hade kört på honom. Jag antar att dom kommer kunna se på skadorna, långa ränder långt bak på bussen och som det ser ut på vår bil, vad som har hänt. Vad kan det kosta om man gör detta på verkstad?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1233677
Inte den blekaste - lack bör vara den stora kostnaden om det ska göras. Annars bör det inte vara mer än någon timmes arbete eller något åt det hållet. Fråga hur de tänkt göra - hitta rätt del eller lacka och vad som kostar vad.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1233721
Det är bara V70 som passar. S60 har en annan stötfångare (lättast att se på de runda dimmljusen), S80 och XC70 passar inte heller.

Du har nog lite otur i och med att du hat en lite ovanlig färg.

Bytte bussen fil när den körde på bilen? I så fall borde ansvaret ligga helt och hållet på bussföraren.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]