Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233873
Jag har fått berättat för mig en gång, att det är ettans växel som skiljer en M56 L från en M56 H.
L har låg etta, för 140 och 170hk, medan turbo har M56H för att kunna dra iväg från stillastående utan övervarv på en gång.
Obs! En hörsägen. Inga 100% fakta!

Nu har min 2005 V70 140hk dessutom en M56LK. Vad K står för =???

Det är inget problem att åka 140hk, ens som husvagnsägare.
Jag drar våran 1400kg tunga LMC 545 (Husvagn) utan bekymmer.
Inga problem att hålla farten (80+moms) efter normal väg på 5an, trots lite motlut.
Väldigt lågvarvstark, och det gillar jag. Inget onödigt kopplingsslir, utan den tuffar iväg så snällt i korsningar.
#1233881
Automaten är mycket högre växlad, min 2.5T automat gjorde 75 km/h på 1:an och varvade 3900 rpm i 200 km/h på 5:an på autobahn. Inte många bensinare av den årgången så varvade så lite...
#1233886
frasse4 skrev:Automaten är mycket högre växlad, min 2.5T automat gjorde 75 km/h på 1:an och varvade 3900 rpm i 200 km/h på 5:an på autobahn. Inte många bensinare av den årgången så varvade så lite...
Den är även högre växlad än motsvarande automat på sugmotorerna även om skillnaden är liten. Men båda är mycket högre växlade än de manuella.

1550-1600 varv stabilt i 80 nästan oavsett hur brant uppför det går.. skön segdragningsförmåga. 170-hästarn växlade rätt fort även om varvet var i högre delen av skalan :p
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]