- tis 20 feb 2018, 19:43
#1233873
Jag har fått berättat för mig en gång, att det är ettans växel som skiljer en M56 L från en M56 H.
L har låg etta, för 140 och 170hk, medan turbo har M56H för att kunna dra iväg från stillastående utan övervarv på en gång.
Obs! En hörsägen. Inga 100% fakta!
Nu har min 2005 V70 140hk dessutom en M56LK. Vad K står för =???
Det är inget problem att åka 140hk, ens som husvagnsägare.
Jag drar våran 1400kg tunga LMC 545 (Husvagn) utan bekymmer.
Inga problem att hålla farten (80+moms) efter normal väg på 5an, trots lite motlut.
Väldigt lågvarvstark, och det gillar jag. Inget onödigt kopplingsslir, utan den tuffar iväg så snällt i korsningar.
L har låg etta, för 140 och 170hk, medan turbo har M56H för att kunna dra iväg från stillastående utan övervarv på en gång.
Obs! En hörsägen. Inga 100% fakta!
Nu har min 2005 V70 140hk dessutom en M56LK. Vad K står för =???
Det är inget problem att åka 140hk, ens som husvagnsägare.
Jag drar våran 1400kg tunga LMC 545 (Husvagn) utan bekymmer.
Inga problem att hålla farten (80+moms) efter normal väg på 5an, trots lite motlut.
Väldigt lågvarvstark, och det gillar jag. Inget onödigt kopplingsslir, utan den tuffar iväg så snällt i korsningar.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.