- mån 19 feb 2018, 07:03
#1233530
Vad skiljer 140/170hk i kör egenskaper, är 170 piggare på låga växlar eller vid om körning i 90 km märker man stor skillnad??
Moderator: Moderatorer
apersson850 skrev:Jag håller med. Båda är rätt lika på de varvtal som vi "gubbar" kör med till vardags. Ingen av dem är någon höjdare att dra tyngre husvagn med. Då ska man exempelvis ha en 2,5T istället. Även med husvagn efter går den förbi det mesta. Utom bensinstationer.Hehe. Nu kör jag visserligen inte med husvagn men tycker inte att turbon drar mer än sugmotorn. Visst kan den dra massor om man trycker på men de flesta milen avverkas ju ändå i jämn fart och då är den ok. Även om farten råkar vara jämn men hög..
Någonting skrev:En annan skillnad är dock att 170hk har en annan växellåda som är piggare på låga varv i vissa växlar (tror att det är 3, 4 och 5). Vilket gör att den kan upplevas lite piggare, men den drar istället lite mer bränsle. Men det är ingenting som man bör märka av i vardaglig körning.Säker på att det är olika lådor? Har hört lite löst att det är slutväxeln som skiljer, samt att det skulle finnas fördelar med att köpa en 140 hk och chippa den jämfört med att direkt köpa en 170 hk, alltså angående utväxlingen.
Mitt tips är att köpa en 140 hk och om du är hemskt missnöjd med effekten på högre varv så går det att chippa den till ca 180 hk bara genom att låta gasspjället öppna helt (BSR och flera andra har sådana chip).
DaltonSleeper skrev:Det är ganska rejäl skillnad på 140 vs 188 hk (BSR), speciellt på motorvägen. Sedan verkar det som dom tweakat annat då gasresponsen är bättre. Har man väl kört 188 så känns 140 som en rollator.Vill minnas man tar ut mer vrid tidigare i registret, dvs en trevligare motor att köra även jämfört med 170 hk original.
Det är inte så att det räcker med[…]