Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233542
Vid normal körning märker du troligen inte mycket. Skillnaden är på högre varvtal där 140hk är begränsad. För de har nästan samma maximala vridmoment (220 vs 225 Nm) - och vrid/effektkurvorna är också snarlika upp till ca 3500-4000 rpm. Så nog öppnar gasspjället fullt även i 140-hk upp till ca 4000 rpm. (annars skulle det ju vara svårt att få ut samma maximala vridmoment..)

/M
#1233552
Som redan sagt så skiljer det mest över 4000 rpm.

En annan skillnad är dock att 170hk har en annan växellåda som är piggare på låga varv i vissa växlar (tror att det är 3, 4 och 5). Vilket gör att den kan upplevas lite piggare, men den drar istället lite mer bränsle. Men det är ingenting som man bör märka av i vardaglig körning.

Mitt tips är att köpa en 140 hk och om du är hemskt missnöjd med effekten på högre varv så går det att chippa den till ca 180 hk bara genom att låta gasspjället öppna helt (BSR och flera andra har sådana chip).
#1233588
Jag håller med. Båda är rätt lika på de varvtal som vi "gubbar" kör med till vardags. Ingen av dem är någon höjdare att dra tyngre husvagn med. Då ska man exempelvis ha en 2,5T istället. Även med husvagn efter går den förbi det mesta. Utom bensinstationer.
Användarvisningsbild
av SRT
#1233598
Hade en 144hk S70 som var så tråkig att köra så klockorna stannade.Efter det en 140hk S80 som andades bättre men var helt lam när man kom upp i högre varv.Törstiga var dom med.Undvik därmed dessa och välj 170hk versionen om möjlighet finns eller BSR trimma en 140hk som tidigare föreslogs till 180hk.Vill minnas att S70 även fanns med en 126hk motor.De stackare som körde dessa måste ha lidit enormt.
#1233617
apersson850 skrev:Jag håller med. Båda är rätt lika på de varvtal som vi "gubbar" kör med till vardags. Ingen av dem är någon höjdare att dra tyngre husvagn med. Då ska man exempelvis ha en 2,5T istället. Även med husvagn efter går den förbi det mesta. Utom bensinstationer.
Hehe. Nu kör jag visserligen inte med husvagn men tycker inte att turbon drar mer än sugmotorn. Visst kan den dra massor om man trycker på men de flesta milen avverkas ju ändå i jämn fart och då är den ok. Även om farten råkar vara jämn men hög..
#1233663
Någonting skrev:En annan skillnad är dock att 170hk har en annan växellåda som är piggare på låga varv i vissa växlar (tror att det är 3, 4 och 5). Vilket gör att den kan upplevas lite piggare, men den drar istället lite mer bränsle. Men det är ingenting som man bör märka av i vardaglig körning.

Mitt tips är att köpa en 140 hk och om du är hemskt missnöjd med effekten på högre varv så går det att chippa den till ca 180 hk bara genom att låta gasspjället öppna helt (BSR och flera andra har sådana chip).
Säker på att det är olika lådor? Har hört lite löst att det är slutväxeln som skiljer, samt att det skulle finnas fördelar med att köpa en 140 hk och chippa den jämfört med att direkt köpa en 170 hk, alltså angående utväxlingen.
DaltonSleeper skrev:Det är ganska rejäl skillnad på 140 vs 188 hk (BSR), speciellt på motorvägen. Sedan verkar det som dom tweakat annat då gasresponsen är bättre. Har man väl kört 188 så känns 140 som en rollator.
Vill minnas man tar ut mer vrid tidigare i registret, dvs en trevligare motor att köra även jämfört med 170 hk original.
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]