Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233392
Hejsan!

Jag införskaffade ett annat luftfilter och tog bort hela burken, bilen startade som den skulle men fick direkt motorsystem service erfordras felkod, bilen verkar gå som den ska, kanske lite slöare men nog placebo.
Satt tillbaka orginal luftburk igen, LMM inkopplad, men koden försvinner inte, och den bubblar lite när man varvar upp och släpper gasen, nu är det ju kallt ute, men jag tycker att den ryker lite mer än vanligt, luktar lite bränt även.

Kan jag ha pajjat min LMM enbart för att jag koppla ur å in den igen?
Eller sitter den fast i de där läget när ingen LMM finns inkopplad?

Har sökt å läst massa, många säger att man ska dra batteriet, men återställer systemet luftflödet som den ska vara, eller försvinner enbart koden.
Eller har nåt annat krånglat till sig och ovannämnda är enbart en slump att det hände samtidigt? ?:-/

Bilen i fråga är en XC90 -05 T6
#1233394
Det sitter ett gäng slangar och annat på luftburken utöver det stora röret till LMM:en. Vad gjorde du med dem? Är de tillbaka nu eller kan de ha gått sönder så att du fått vacuumläckage?

Gissningsvis har du kommit åt något.

Prio ett vore att läsa ut felkoder med VIDA. Antar att du inte har tillgång till det eftersom du frågar?
I brist på det så är det ju gratis att prova att stänga av strömmen en stund och se vad bilen säger. Vissa adapteringar för motorn nollställs då.
#1233396
SBergdahl skrev:Det sitter ett gäng slangar och annat på luftburken utöver det stora röret till LMM:en. Vad gjorde du med dem? Är de tillbaka nu eller kan de ha gått sönder så att du fått vacuumläckage?

Gissningsvis har du kommit åt något.

Prio ett vore att läsa ut felkoder med VIDA. Antar att du inte har tillgång till det eftersom du frågar?
I brist på det så är det ju gratis att prova att stänga av strömmen en stund och se vad bilen säger. Vissa adapteringar för motorn nollställs då.

Du menar Magnetventilen?
Rörde aldrig den, utan hakade enbart bort den från själva burken när jag tog bort den, så tog aldrig av några slangar eller så.
Nej har inte VIDA, så får testa att stänga av strömmen
#1233783
Frostfödd skrev:Rörde aldrig något annat än själva luftburken, men kan gå över alla slangar om jag kanske drog ut nån av misstag.

Tack
Slangarna som det pratas om sitter på locket av luftburken. Dom lossnar lätt när man är där o öppnar. Om du har det på din t6a så följ dom hela vägen ner
#1235027
som jag sa ovan, dom enda slangarna jag vet är till magnetventilen, och den är både bytt och ändrat ställe på.

Men hur som haver så är problemet löst, Volvo mekanikerna kom på natten och laga bilen utan min vetskap...Antar att systemet behövde ha lite tid på sig innan "programmet" skulle köras igång igen, ist för nödprogramet.
Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya f[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]