Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233362
Har en XC70 06 2.5 bensin 18 000 mil med manuell växellåda.
När jag trycker på kopplingen vid körning när jag byter växel det hörs liten klonk ljud.
Undrar om nån på forumet kan förklara vad ljudet kan komma ifrån och om det kan vara så att det kan bli täcken på att nåt kan vara på väg att ge med sig eller i värsta fall gå sönder.

Tack på förhand
#1233365
Jag hade börjat med att kolla motorfästena, speciellt det nedre främre mellan ram och växellåda. För det klonkar inte när du kopplar stillastående och utan växel, dvs utan något som drar i lådan?

Det nedre främre sitter till höger precis i kanten av plasten under motorn om du ligger framför bilen och tittar in under.
#1233480
Drivknutens splines ger ett klick/knäpp ljud när momentet byter håll. Dvs vid start eller backning. Möjligen från motorbroms till acc på låg växel.
Bästa ljudliknelsen jag hört är "knyckla en PET-flaska" som stämmer riktigt bra.

Jag lutar också åt undre/främre eller övre/bakre motorfästena.
Men tyvärr finns ju hela AWD systemet också med på samma misstänktlista.

Kzn du avgöra vartifrån klonket kommer?
Bak, fram eller mitt under?

Ett test:
Kör normalt i jämn fart och tryck ner kopplingen en bit och släpp upp.
OBS INTE så långt att kopplingen slirar! Det är bara pedalrörelsen vi vill åt. Närmare bestämt kopplingspedalsgivaren ska aktiveras.
Passagerare skall alltså inte märka detta alls, om du förstår.

Blev det ett klonk vid en sådan manöver??

Du kan testa samma sak med fel fot på bromsen, bara så bromsljuset tänds och släpp.
Testa flera gånger så du är säker på att klonket kommer trots att inget transmissionsryck uppstått eller ej.
Kommer det klonk utan att föraren skapat ryck, tippar jag på Haldexpumpen. Förtrycket.

Kommer klonk endast om ett transmissionsryck uppstått (som vid växlning) så är det ett glapp i nån bussning/fäste.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]