Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
#1233461
Toffe skrev:
frasse4 skrev:Då kan det ju vara för stort spel i lagren. Men det finns ju många som gått längre än så. Som sagts tidigare mät upp trycket med mabometer.
Ja jag får göra det nu i veckan . Ska provköra den mer för jag tyckte sisst att lampan blinkade till och från .
Så fort jag stängde av bilen och på igen efter ca 15 sek så tändes inte lampan något mer vi den körningen
varför provköra mer, varningen kan stämma, och isåfall har nog lagren börjat ta skada redan nu, dumt att riskera ännu mer. mät tryck först innan du kör mer
Användarvisningsbild
av greeeken
#1233559
Vi har en Xc90 2.5T i företaget. Lite då o då lyser oljelampan. Precis som TS så har vi gjort allt man kan göra.
Svaret från Bilia är att dessa motorer drar lite olja o att man behöver fylla på lite då o då. Rekommenderade oss att ha tjockare olja Bilen fungerar bra i övrigt.

Så kan det vara något sådant

Vad gör du med för olja?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1233576
greeeken skrev:Vi har en Xc90 2.5T i företaget. Lite då o då lyser oljelampan. Precis som TS så har vi gjort allt man kan göra.
Svaret från Bilia är att dessa motorer drar lite olja o att man behöver fylla på lite då o då. Rekommenderade oss att ha tjockare olja Bilen fungerar bra i övrigt.

Så kan det vara något sådant

Vad gör du med för olja?
De här. Motorerna är knappast kända för att dricka mer olja än något annat. Många dricker inte mer än att det inte märks mellan servicetillfällen. Men även en motor som drar olja ska ha rätt oljetryck så länge oljan är på rätt nivå.
av MickeM
#1233579
SBergdahl har rätt i att oljetryckslampan inte har med oljeförbrukning att göra, så länge det inte körts slut på olja, och att dom hör motorerna inte förknippas med oljeslukande rent generellt trots massor av mil.

Men viss oljeförbrukning (av normalare slaget) med 0w30 viscositet förekommer, och upphör i regel med 5w30 eller 5w40 viscositet enl uppgifter från bekanta.

OBS!
Om man frångår rekomenderade oljeKLASSEN måste man ha koll på hur det ev påverkar oljeserviceintervallerna.
Det är skillnad på klassning (tex ACEA) och viscositet, (tex 5w30)

En frisk motor har rätt oljetryck, även med tunnaste viscositeten som rekomenderas för klimatet man befinner sig.
Att byta till den tjockste rekomenderade är INTE avgörande för tillfredställande oljetryck!

Vevhusventilationens funktion är det första man ska kontrollera om man har förhöjd oljeförbrukning.
Men vevhusventilationen påverkar inte OLJETRYCKET nämnvärt, som trådskaparen har problem med.
Och även föregående, eftersom oljetryckslampan lyser ibland.
(En oljeNIVÅvarning är något annat)

Ok, innan nån annan påpekar:
(I EXTREMA fall kan motoroljan bli att skumma av för högt vevhustryck och ge oljetrycksproblem, men då är problemet större än ventilationen.
Då snackar vi jättestor leakdown. Dvs läckage förbi kolven.
av Toffe
#1233781
[quote="MickeM"]SBergdahl har rätt i att oljetryckslampan inte har med oljeförbrukning att göra, så länge det inte körts slut på olja, och att dom hör motorerna inte förknippas med oljeslukande rent generellt trots massor av mil.

Men viss oljeförbrukning (av normalare slaget) med 0w30 viscositet förekommer, och upphör i regel med 5w30 eller 5w40 viscositet enl uppgifter från bekanta.

OBS!
Om man frångår rekomenderade oljeKLASSEN måste man ha koll på hur det ev påverkar oljeserviceintervallerna.
Det är skillnad på klassning (tex ACEA) och viscositet, (tex 5w30)

En frisk motor har rätt oljetryck, även med tunnaste viscositeten som rekomenderas för klimatet man befinner sig.
Att byta till den tjockste rekomenderade är INTE avgörande för tillfredställande oljetryck!

Vevhusventilationens funktion är det första man ska kontrollera om man har förhöjd oljeförbrukning.
Men vevhusventilationen påverkar inte OLJETRYCKET nämnvärt, som trådskaparen har problem med.

Och även föregående, eftersom oljetryckslampan lyser ibland.
(En oljeNIVÅvarning är något annat)

Ok, innan nån annan påpekar:
(I EXTREMA fall kan motoroljan bli att skumma av för högt vevhustryck och ge oljetrycksproblem, men då är problemet större än ventilationen.
Då snackar vi jättestor leakdown. Dvs läckage förbi kolven.[/

Måste tillägga att det finns ett ganska stort oljeläckage på kamremssidan . Packbox till kammarna kanske, ska undersöka det idag
av MickeM
#1233840
Det är inte VVT som läcker då?
Den eller de är oljetryckstyrda, och skulle kunna förklara oljetryckfall.
Men då ett ymnigt läckage..
av Toffe
#1234008
MickeM skrev:Det är inte VVT som läcker då?
Den eller de är oljetryckstyrda, och skulle kunna förklara oljetryckfall.
Men då ett ymnigt läckage..
Vvt är helt ny och sitter på plats som den ska ! Inget oljeläckage därifrån ,
Förstod inte riktigt med det oljestyrda ?
Motorn läcker upptill vid kammarna . Har öppnat vetilkåpan idag det var jävligt smutsigt där i med massa kaffesump
Har gjort rent nu och ska testa å se om det blir bättre ,bilen går ganska länge ca 20-30 min innan lampan börjar lysa
Tror det är för att oljan blir tunnare och tunnare samt att det läcker eller ?
av osla
#1234091
Toffe skrev:
MickeM skrev:Det är inte VVT som läcker då?
Den eller de är oljetryckstyrda, och skulle kunna förklara oljetryckfall.
Men då ett ymnigt läckage..
Vvt är helt ny och sitter på plats som den ska ! Inget oljeläckage därifrån ,
Förstod inte riktigt med det oljestyrda ?
Motorn läcker upptill vid kammarna . Har öppnat vetilkåpan idag det var jävligt smutsigt där i med massa kaffesump
Har gjort rent nu och ska testa å se om det blir bättre ,bilen går ganska länge ca 20-30 min innan lampan börjar lysa
Tror det är för att oljan blir tunnare och tunnare samt att det läcker eller ?
känns ju som att det, då motorn blir glesare varm samt oljan tunnare. antingen lager som är för glesa eller oljepump som är dålig, om det nu inte finns någon sorts bypass vid oljefiltret om det skulle bli täppt. på tal om oljefilter så berättade en på jobbet då han bytt olja och filter på sin v40 kanske det var så fick han inget tryck vid uppstart, tog av filtret och hittade en skada på det, nytt filter och trycket kom tillbaks
av SnurreSprätt
#1234124
Testa och byt oljefilter till ett original. Finns en del skrivelser tidigare på andra håll om både biltema och mann filter där dom inte klarat av att leverera. Motorer som tom har skurit pga dessa filter, det har visserligen gällt lite mer prestanda motorer som håller högre varv osv då, bla honda mfl.
av Toffe
#1234158
Motorn har ju bra tryck i motorn vid uppstart och 20-30 min på väg
Sen börjar den lysa ? Om det är
Täppt eller liknande då borde ju lampan tändas då oljan är tjock oxå ?
Oljepumpen är ny så den kan det inte vara . Det enda e nu att byta filter å se
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.