Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1233314
klacken skrev:Att lossa en bult som är limmad är inget större problem men en limmad splins är jobbigt värre. Istället för att limma så byter man centrumbult till en från xc90 som har en gummibussning vilket gör att glappet i splinsen försvinner.
Absolut!
Eller så fettar man in splinsen vid monteringen så är det också tyst. Och LÄTTARE att få isär i framtiden.
Limmet har orsakat helt skrotade hjulnav + drivaxel för att det inte släppt trots värme som det deignats att göra.
Dyyyrt för ägaren.

Strunta i klicket är ett bra alternativ också.

Detta klickljud som kan uppstå i splinesglappet när momentet i navet byter håll är inget fel, och ska därför inte "fixas" med lim som istället skapar riktiga problem.
Det limmet togs framsom quickfix för att tysta "jag-har-minsann-köpt-en-svindyr-bil-och-den-ska-vara-perfekt-på-alla-vis" typerna under garantitiden.
Sen blev det tyvärr en seriös fix under ett tag för alla som påpekade, tills enkla hjullagerbyten böjade bli horribla reparationer och eftertanken kom....
Jag tror man har slutat med detta för ganska länge sedan, om ingen verkligen propsar på det.

Innifrån upplevt är det ett förhållandevis ganska diskret "klick" eller "knack", och då främst vid byte från back till framåt, eller vice verca.
Liknelsen med "knyckla PET-flaska" var suverän, men för att få den ljudnivån på förarplatsen måste man vara utanför eller ha öppen ruta i ekande betonggarage typ. Inte ens då egentligen.

Den liknelsen kommer jag dock använda i framtiden för att beskriva ljudet för folk.

Men trådskaparen talar om ett "klonk".

Jag lutar mer åt gummiskyddet på eller under en framfjäder så den "knackar" när den rör sig lite som tex vid start eller häftigare acceleration på låg växel, eller kanske länkarmsbussning.

Momentstaget tvärs över motorutrymmet för övre motorfäste har bussningar i ändan också.
Hur mår dom?

Högra motorfästet?

Subframebussningarna slits inte egentligen.
Där rör det sig knappt. Skall ta upp vibrationer bara.
Jag tvivlar starkt på dom.
av lennart lundberg
#1233321
Detta gjordes på min bil år 2010 som än i dag fungerar. Det är splinsen som fick detta fett.
Bilias det.nr. Se text nedan.
Det har även varit diskussioner om XC90:s axelbult som påstås inte finns längre hos Volvo.

Tidigare inlägg:
Re: Limma drivaxelsplines
Hej!

Fick mina drivaxlar infettade juni 2010 med deras Det. Nr: 1161408, ser ut som grafitfett.
Knäppet har varit tyst nu i 1500 mil.
Limning av axel/axlar har man gått ifrån. Det för med sig en merkostnad vid byte av framhjulslager/drivaxel fram över för bilägaren.

Lennart
av lennart lundberg
22 jul 2011, 18:07

Kategori: Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14)
Tråd: Limma drivaxelsplines
Svar: 35
Visningar: 17648
av lennart lundberg
#1233336
Jag har bytt det som ”MickeM” förmodligen syftar på under fjädern nertill ”Isolator VO 31329206” gav oljud.
Kostnad som reservdel år 2017 à 73 kr styck.

Lennart
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1233350
lennart lundberg skrev:Detta gjordes på min bil år 2010 som än i dag fungerar. Det är splinsen som fick detta fett.
Bilias det.nr. Se text nedan.
Det har även varit diskussioner om XC90:s axelbult som påstås inte finns längre hos Volvo.

Tidigare inlägg:
Re: Limma drivaxelsplines
Hej!

Fick mina drivaxlar infettade juni 2010 med deras Det. Nr: 1161408, ser ut som grafitfett.
Knäppet har varit tyst nu i 1500 mil.
Limning av axel/axlar har man gått ifrån. Det för med sig en merkostnad vid byte av framhjulslager/drivaxel fram över för bilägaren.

Lennart
av lennart lundberg
22 jul 2011, 18:07

Kategori: Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14)
Tråd: Limma drivaxelsplines
Svar: 35
Visningar: 17648
Tur man inte har bilen kvar då.
Kan iof tycka att fett skulle va bättre.
Nån skrev ignorera ljudet men det var inte lätt , lät ju förjäkligt.
Petflaske liknelsen bjuder jag på. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av III
#1233483
Jag monterade för några år sedan centrumnavbulten från xc90, klonkandet vid igångkörning försvann direkt, återkom aldrig så länge jag hade bilen .

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)