Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mango83
#1233124
Hej äger en Volvo v70n 2.5T -03. Dette så att jag fått ett klonk ljud precis när man kör iväg känns under pedalstället inte hela tiden bara ibland. Har bytt bärarmar bägge sidor , stötdämpare/fjäder/krängshämmare spindelleder toplagring bägge sidor. Rätt störande hittar inget fel. Kollat drivaxlar inge fel på dom. Nån som haft liknande problem ???.
av Paddan1000
#1233138
Du tänker inte på skrapljudet som uppkommer när bilen når runt 20 km/h första gången efter start? Det är ABS-systemet som självtestar sig och ska vara så.
av Mango83
#1233170
Jonas_latt skrev:Klonkar det flera gånger eller bara en gång när du kör iväg?
Klonkar en gång när jag kör iväg. Kör man jövligt sakta iväg på ettan så kan man provocera fram det. Annars hör man det inte alls undrar om det kan vara dom bakre subframebussningarna. Petade in kofoten där då var det ytterst lite slapp.
av Mango83
#1233171
Niclas66 skrev:Motorfästen ??
Övre resp det undre !!
Övre/undre motorfäste är 1 år
av Paddan1000
#1233181
Mango83 skrev:
Jonas_latt skrev:Klonkar det flera gånger eller bara en gång när du kör iväg?
Klonkar en gång när jag kör iväg. Kör man jövligt sakta iväg på ettan så kan man provocera fram det. Annars hör man det inte alls undrar om det kan vara dom bakre subframebussningarna. Petade in kofoten där då var det ytterst lite slapp.
Kan du även provocera fram ABS-ens självtest när man uppnår vid ca 20-25 km/tim första gången efter start och säga att klonkandet är ett helt annat och separat ljud, annars är det precis detta du beskriver med känning i pedalen och allt.
av Mango83
#1233208
Paddan1000 skrev:
Mango83 skrev:
Jonas_latt skrev:Klonkar det flera gånger eller bara en gång när du kör iväg?
Klonkar en gång när jag kör iväg. Kör man jövligt sakta iväg på ettan så kan man provocera fram det. Annars hör man det inte alls undrar om det kan vara dom bakre subframebussningarna. Petade in kofoten där då var det ytterst lite slapp.
Kan du även provocera fram ABS-ens självtest när man uppnår vid ca 20-25 km/tim första gången efter start och säga att klonkandet är ett helt annat och separat ljud, annars är det precis detta du beskriver med känning i pedalen och allt.
Aldrig tänkt på självtest. Det ljud jag har är nåt helt annat.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1233209
Det skulle kunna vara splinesen på drivaxeln ute vid hjulet.
Låter som man knycklar en petflaska ungefär och man limmar dessa då så de inte tör sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av lennart lundberg
#1233264
Limma ABSOLUT inte splinsen om du eller nästa ägare inte vill ha ett elände med dyr verkstadskostnad vid expl. byte av hjullager eller drivaxelknut.

Lennart
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]