Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232960
Hej!

Stötte på ett konstigt problem idag..
Kupéfläktreglaget, alltså den lilla knoppen du snurrar på, ger ingen effekt. Oavsett vilken styrka den står på så går kupéfläkten på samma hastighet. Slår man på defroster/defogger till vindrutan så börjar det blåsa där istället, men fortfarande samma problem med knoppen, går på samma hastighet oavsett vad du vrider den till. Även när du stänger av AC och vrider ner till 0 så går den..

Efter en kort tur så stängde jag av bilen, och fläkten fortsatte att gå, något som den aldrig gjort förr. Jag knappade runt lite med de få inställningar som finns, men inget hjälpte. Jag hade mat med mig hem, så skulle in och äta innan det blev kallt, för att sen springa ut och försöka lösa problemet. När jag kom ut 20 minuter senare så var batterinivån så låg att motorn inte gick igång. Just nu står batteriet på laddning, får se vad som händer imorgon när jag kopplar in det igen.

Har någon upplevt samma problem? Eller vet någon vad som kan orsaka detta? ??:-/

Edit. Kanske ska tillägga vilken bil jag har, V70N -06

Mvh
Jesper
Senast redigerad av 1 jsvensson, redigerad totalt 0 gånger.
#1232980
Effektsteget till kupefläkten brukar det vara när den fortsätter att gå.
Det sitter inte så långt från kupefläkten.

Knappen/vredet på panelen styr ingenting egentligen.
Det är CCM som kör fläkten 100%. (Modulen bakom klimatpanelen)
Vredet talar bara om för CCM vad som ÖNSKAS.
CCM talar i sin tur om för effektsteget vad som önskas.....
Därför kan den gå utan tändning, och oavsett läge på knappen, om nått felar.
CCM kan i vissa lägen köra fläkten själv för att ventilera ur fukt.
Men då oftast vid AC, fuktigt väder och bara en liten stund.

Flera har drabbats av samma sak.
Använd sökfunktionen så hitter du flera trådar om samma sak.

Felkoder är till stor hjälp, för att inte byta dyra prylar baserat på gissning, men det måste vara Volvpanpassad när det handlar om CCM.
Det klarar ingen universal OBDscanner.

Skriv gärna lösningen för framtida sökningar.
#1233085
MickeM skrev:Effektsteget till kupefläkten brukar det vara när den fortsätter att gå.
Det sitter inte så långt från kupefläkten.

Knappen/vredet på panelen styr ingenting egentligen.
Det är CCM som kör fläkten 100%. (Modulen bakom klimatpanelen)
Vredet talar bara om för CCM vad som ÖNSKAS.
CCM talar i sin tur om för effektsteget vad som önskas.....
Därför kan den gå utan tändning, och oavsett läge på knappen, om nått felar.
CCM kan i vissa lägen köra fläkten själv för att ventilera ur fukt.
Men då oftast vid AC, fuktigt väder och bara en liten stund.

Flera har drabbats av samma sak.
Använd sökfunktionen så hitter du flera trådar om samma sak.

Felkoder är till stor hjälp, för att inte byta dyra prylar baserat på gissning, men det måste vara Volvpanpassad när det handlar om CCM.
Det klarar ingen universal OBDscanner.

Skriv gärna lösningen för framtida sökningar.
Tack för svaret! :D
Frågade en kompis som också sa att det förmodligen var effektsteget, så jag tänker beställa hem ett sådant.
Nu är problemet bara hur man kommer åt det. Vet du om någon bra guide för det?

Mvh
#1233587
Jag har haft samma fel, fast på en 745:a med ECC. Det var en MOS-FET i effektsteget som det blivit kortslutning i. Då gick strömmen rakt igenom utan begränsning, så precis som för dig hade den tömt batteriet om den fått fortsätta. På den tiden var effektstegen rätt enkelt uppbyggda. Jag hittade en firma i Nyköping (tror jag det var) som sålde komponenten. 40 kronor och lite lödande, så fungerade det igen.
Effektdelen brukar sitta monterad i luftintaget till fläkten. Den har en kylfläns som sitter inne i röret, för att kylas av luftströmmen.
#1236245
Hittade en demonteringsfirma som faktiskt hade just en kupéfläkt + effektsteg, så jag bytte hela paketet. Nu fungerar det som en dröm. Misstänker att eftersom fläkten gått dåligt sista tiden, så kanske den har tagit med sig effektsteget i fallet. :-)-)
#1278570
Jag hakar på här om det är OK. Har just fått ett liknande problem - fläkten har dålig effekt, fortsätter en stund sedan bilen stängts av. Men i mitt fall verkar reglagevredet ha havererat - man kan vrida runt det hur många varv som helst. Ibland påverkar det fläktvarvet, ibland inte. Samma fel?
#1278690
Jag är ganska säker på att man kan kan vrida fläktenknappen runt och runt utan att det tar stopp.
Dock i steg, liksom "knäpp, knäpp".

Jag har förvisso inte testat att vrida runt och runt, och orkar inte gå ut och testa, men vrider man upp hastigheten manuellt och sedan trycker "auto" så blir det automatik igen, och sedan återigen igen vrider på knappen så börjar den manuellt från 1 igen. Inte läget man hade manuellt sist.
Den är bara en knapp som ger signal till en dator. (CCM i detta fallet, som signalmässigt låter ordern gå vidare till effektsteget som styr fläkten)

Inga kablar från knappens olika lägen via motstånd a'la volvo 240 inte.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]