Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232654
Hej hej..
Tog just av bromsskivorna för att se efter vad som behövs anskaffas för att få fullgod bromsverkan..
Eländet har inte fungerat eller använts på närmare 10 år..
Rostigt som bara den, inser att nya backar samt en monteringssats behövs...
Får lite tvetydiga svar om vilken tillverare till handbromssystemet, Lukas eller ATE..

Är det ngn som vet detta ??
Senast redigerad av 1 vibbe, redigerad totalt 0 gånger.
#1232690
Har ingen aning vilken firma som är skyldig till handbromsen, men den kräver en hel del underhåll.
Sen är det enklast att köpa orginal Volvo belägg, dom har rätt diameter till trumman. Om du köper annat märke är det lika bra att också köpa till justerbara stag mellan backarna. Aldrig kul att få en tvåa på återbesiktning, 3:e försöket ger obligatoriskt körförbud...Jag har provat...
Wirarna brukar kärva, brukar bli att köpa nya, men Biltemas eller annat duger långt.
#1232708
Wirerarna har rostat fast och bromsbeläggen har rostat bort... :shock: 8)
Tyckte att mina justerbara stag mellan backarna går att snygga upp och smöjas upp för återanvändning..
Fjädrarna var i det närmaste bortrostade...
Skivorna bak är med största sannolikhet inköpta på Biltema (har inte köpt och monterat dom själv) så då får det bli Biltema graj till handbromsen..
#1232832
Du har inga justerbar stag mellan backarna orginal.
Jag rekomenderar att montera sådana även med orginal backar. Så är om inte annat framtida demontage mycket enklare, och man har goda justeringsmöjligheter.

Se min tråd om handbromsen i "fix och trix".
#1232945
MickeM skrev:Du har inga justerbar stag mellan backarna orginal.
Jag rekomenderar att montera sådana även med orginal backar. Så är om inte annat framtida demontage mycket enklare, och man har goda justeringsmöjligheter.

Se min tråd om handbromsen i "fix och trix".

När jag skrev justerbara stag så menade jag den där (självjusterande) anordningen...
Vilket jag beställde nya idag men jag är mkt bekant med de manuellt justerbara stagen från min tid med 140, 160 och 240 modellerna...

Bra tråd om handbromsen....

Några tips om hur man justerar in dessa "automatiska" stagen ??
#1232976
"automatiska stagen"??.

Menar du expandern som vajern drar i som tvingar isär backarna så dom bromsar i trumman?
Den här:
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ex ... -xc90.html

På motsatta sidan om expandern sitter en stålgaffel som håller isär dom. Den kan inte justeras alls.
Den är den "gaffeln" man byter ut mot justerskruvarna, (om man önskar).

Expandern ska vara helt ihop. Dvs backarna ska vara så långt ihop det är möjligt när man monterar ihop .
Oavsett justerare eller ej.

Det GÅR att kroka ihop expandern fel, så den inte går helt ihop. Vajern har en klump i änden, som hakas i en arm i expandern.
Den armen skall nästan titta ut på motsatt sida av expandern.
Är den en bit in, och den inte kan tryckas ihop mera är det fel någonstans, eller för spänd vire.

Då får man inte på bromsskivan, eller kraftigt anliggande broms.

Viktigt vid demontaget är att man har lossat på virejusteringen vid handbromsspaken så mycket som möjligt. (Ta INTE loss muttern.)
#1234246
Efter att ha studerat vissa guider här på forumet och läst en del trådar i ämnet "handbroms" så fick jag till det med byte av vajrar och allt innanför bromstrummorna....

Men det kostade, det var så kallt ute igår så när jag skulle ta av instegslisterna som håller matttan på plast vid bakdörrarna så sprack dom...

Tur att man nästan bor granne med en bilskrot....

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]