Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232182
Hej hej...

Fick en 2'a på besiktningen av att höger halvljus hadde en "diffus ljusbild"...
Har bytt lampa och tvättat strålkastarglas glaset...
Men upptäckte då att glaset var enormt slitet/blästrat..
Har sett det tidigar men har inte synat glaset ordentligt tidigare..
Det finns inga större stenskott utan bara "trillijoner" med små små gropar i glaset..

Har sett på internet att plastglasen kan putsas upp och bli bra igen men
vad gör man när glasen är gjorda av glas ??

Någon sa till mig att jag kunde spraya klarlack på dom eller klar glasfärg, funkar detta ??

Eller skall det bytas för flera 1000+ kr ??

En villrådig S60 -04 2,5T ägare
Senast redigerad av 1 vibbe, redigerad totalt 0 gånger.
#1232187
Skulle tro att det enda alternativet du har är att byta ut glasen (eller hela strålkastarna mot begagnade sådana).

Det är svårt att polera glas och få ett bra resultat. Så byte brukar vara enda alternativet.

Men om du vill så kan du ju prova att dra på ett lager med klarlack, det enda det kostar är ju kostnaden för själva lacken.
#1232188
Nya glas kostar en tusenlapp styck ungefär och är lätta att byta om man har lite mekvana. Men du bör vara säker på att reflektor är fräsch om det ska vara värt besväret, så att det inte är två fel ihop som gör ljusbilden diffus.

Har man halogen är det rätt lätt att hitta billiga begagnade strålkastare och byta hela. De dyker upp allt som oftast för några hundra och uppåt. De behöver ju inte vara i nyskick för att vara bra nog.
#1232203
Nej. Det är andra glas utan räfflor på framsidan men samma procedur. Däremot blir alternativet begagnade strålkastare betydligt dyrare.

Vad satte du i för nya lampor? Billiga xenon lampor kan också ge taskig ljusbild. Mina glas är också rejält blästrade men ljusbilden är bra med osramlampor.
#1232204
Proceduren är för övrigt att ta bort fronten, ta ur strålkastarna och ta dem till en bekväm plats att jobba på. Ta loss clipsen runt om som håller glaset och byt. Eventuellt får man värma lite runt om för att tätningslisten ska släppa.
#1232208
Diffus ljusbild blir oftast av matta/utbrända områden i strålkastaren, förutsatt att glödlampan sitter rätt.
Inte av glaset/plasten.
Men sämre med fina glas blir det vekligen inte.

Faktum är att bilvax på strålkastarna minskar blästringens betydelse ljusmässigt
Dock temporärt, men ändå....

Kan ju ge en hint om det är strålkastaren eller glaset.....
Lys på en vägg före och efter.

Vaxa glasen och även plasten i förekommande fall förlänger livslängden.
Inte allt för polerande medel om det är i förebyggande, utan mer skyddande.
#1232213
SBergdahl skrev:Nej. Det är andra glas utan räfflor på framsidan men samma procedur. Däremot blir alternativet begagnade strålkastare betydligt dyrare.

Vad satte du i för nya lampor? Billiga xenon lampor kan också ge taskig ljusbild. Mina glas är också rejält blästrade men ljusbilden är bra med osramlampor.

Provade med 2 st nya lampor från Biltema med "Premium" kvalitet... ha ha ha ha
#1232226
Vax på glas lär ha liten effekt eftersom glaset inte bryts ner av ljus eller kontakt med ämnen som plasten utan av ren mekanisk nötning som vax ändå inte kan skydda mot. Som ett sätt att felsöka ljusbilden låter det dock vettigt. Att försöka inspektera reflektorn med en ficklampa eller nåt kan väl också hjälpa om det är illa nog.

Däremot är glasbehandling typ Aquapel på strålkastare av glas väldigt trevligt för sikten de slaskiga månaderna eftersom de håller sig renare.

Xenonstrålkastare har lampor med lägre effekt, bara 35W, så sannolikheten att bränna reflektorn borde vara lite lägre. Felaktiga lampor skulle kanske kunna åstadkomma det ändå, jag vet inte. Biltemas lampor vet jag inget om. Jag hade GE-lampor i min bil när jag köpte den, förmodligen monterade hos Volvo eftersom all service gjorts där. Oklart hur gamla men de hade inga konstiga bifärger eller liknande som när de börjar dö. Ljusbilden blev dock skarpare med nya Osram standardlampor.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]