Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232067
Det finns visst ett rätt läge. Stoppen sitter inne i motorn. De små plastplupparna på utsidan är bara för att rikta upp torkarbladet. Så att köra till viloläge innan armarna monteras är bra. Motorn är byggd så att den alltid har plusmatning och sedan får den en puls som triggar den, då sveper den tre gånger innan den är tillbaka på noll och stannar.

Har själv gjort tabben att montera armarna när motorn inte stått på noll och det blev fina märken i plasten under när de försökte vrida sig nedåt, bra kraft i dem.
#1232303
SBergdahl skrev:Det finns visst ett rätt läge. Stoppen sitter inne i motorn. De små plastplupparna på utsidan är bara för att rikta upp torkarbladet. Så att köra till viloläge innan armarna monteras är bra. Motorn är byggd så att den alltid har plusmatning och sedan får den en puls som triggar den, då sveper den tre gånger innan den är tillbaka på noll och stannar.

Har själv gjort tabben att montera armarna när motorn inte stått på noll och det blev fina märken i plasten under när de försökte vrida sig nedåt, bra kraft i dem.
Jag tog av armarna, spolade lite med vindrutespolningen för att ge torkarmotorerna en chans att ställa sig rätt och monterade sedan torkararmarna ståendes rätt upp för att de skulle kunna röra sig åt båda hållen. De vill fortfarande inte röra på sig trots att jag spolat flera gånger med de ordinarie vindrutetorkarna i olika lägen, med och utan bakrutetorkaren och med halvljusen på som det ska vara. Det enda som hände var att innan jag ommonterade provade jag att sätta på tändningen med torkarna utfällda och då rörde sig både ca 30 grader åt vänster. Detta lyckades jag inte replikera efter ommonteringen, men borde ändå betyda att motorerna inte är helt ihoprostade.
#1232481
SBergdahl skrev:De går att testköra inomhus med 12v från en laddare eller nåt. En pol ska ha matning och den andra petar man till för att starta den.
Kontakterna till torkarmotorerna har 3 stift med färgade sladdar; svart, gult och rött. När jag använder min 12v bilbatteriladdare är den enda kombinationen som ger något resultat att sätta svart pluspol till svart stift och röd minuspol till det gula stiftet i mitten. Då rycker ibland torkarna till, men bara den vänstra rörde sig någon längre sträcka med några graders svep per aktivering tills den lade sig på det innersta stoppet och inte vill svepa tillbaka. Torkarna rycker inte till varje gång heller, utan man måste vänta några sekunder mellan varje aktivering för att det ska ge något resultat, som om motorerna behövde ladda upp sig. Jag antar att jag borde koppla in det röda stiftet också på något sätt.
#1232521
Paddan1000 skrev:
SBergdahl skrev:De går att testköra inomhus med 12v från en laddare eller nåt. En pol ska ha matning och den andra petar man till för att starta den.
Kontakterna till torkarmotorerna har 3 stift med färgade sladdar; svart, gult och rött. När jag använder min 12v bilbatteriladdare är den enda kombinationen som ger något resultat att sätta svart pluspol till svart stift och röd minuspol till det gula stiftet i mitten. Då rycker ibland torkarna till, men bara den vänstra rörde sig någon längre sträcka med några graders svep per aktivering tills den lade sig på det innersta stoppet och inte vill svepa tillbaka. Torkarna rycker inte till varje gång heller, utan man måste vänta några sekunder mellan varje aktivering för att det ska ge något resultat, som om motorerna behövde ladda upp sig. Jag antar att jag borde koppla in det röda stiftet också på något sätt.
Ett stift är jord, ett är konstant +12V, ett är startsignal. Jag kommer inte ihåg vilket. Jag fick igång mina genom att sätta +12V på två av stiften och jord på det tredje..
#1232747
SBergdahl skrev: Ett stift är jord, ett är konstant +12V, ett är startsignal. Jag kommer inte ihåg vilket. Jag fick igång mina genom att sätta +12V på två av stiften och jord på det tredje..
Det funkar fortfarande inte. Torkarna rycker till lite och stannar sedan även med den röda minuspolen kopplad till både det röda och det gula stiftet. Jag ska skaffa lite seriösare utrustning för att ge ström till stiften och prova någon annan dag. Konstigt att felet är samma på båda motorerna.
#1232756
Paddan1000 skrev:
SBergdahl skrev: Ett stift är jord, ett är konstant +12V, ett är startsignal. Jag kommer inte ihåg vilket. Jag fick igång mina genom att sätta +12V på två av stiften och jord på det tredje..
Det funkar fortfarande inte. Torkarna rycker till lite och stannar sedan även med den röda minuspolen kopplad till både det röda och det gula stiftet. Jag ska skaffa lite seriösare utrustning för att ge ström till stiften och prova någon annan dag. Konstigt att felet är samma på båda motorerna.
Jag fick prova några gånger innan jag lyckades. Använde en gammalmodig batteriladdare med analog nål för strömmen och det dög.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]