- tor 01 feb 2018, 11:12
#1229839
Hej hej..
Har vart och besiktat bilen, Volvo S60 2,5T -04, efter låååång tids avställning..
Ficknågra märkliga avgasvärden vid besiktningen och det skall sägas att motor och katalysator var varmkörda vid testen..
Mina värden samt gränsvärden inom parantes:
CO: 0,1 (0,3) HC : 69 (100)
CO 2500 varv: 2,0 (0,2) Lambda: 0,95 (0,96-1,04)
Jag har en stark misstanke om att avgasstrumpan på grenröret läcker lite så den skall bytas, kanske det hjälper lite på värdenaa..
Jag misstänker att turbon läcker in olja på luftsidan och trycker in oljeblandad luft i systemet, är det ens möjligt ??
Tänker mest på att ev. olja borde lägga sig ngnstans i rörsystemet..
Skall till Volvo och ta gammalbil service med allt vad det innebär med uppdateringar och oljebyte..
Tror ni dessa åtgärder löser mitt avgas problem ??
Jag har inga felkoder inga övriga problem med motorn, bytte just 5'ans tändspole och samtliga stift och den spinner som en kattunge..
Tankar , tips, ideer runt detta ??
Har vart och besiktat bilen, Volvo S60 2,5T -04, efter låååång tids avställning..
Ficknågra märkliga avgasvärden vid besiktningen och det skall sägas att motor och katalysator var varmkörda vid testen..
Mina värden samt gränsvärden inom parantes:
CO: 0,1 (0,3) HC : 69 (100)
CO 2500 varv: 2,0 (0,2) Lambda: 0,95 (0,96-1,04)
Jag har en stark misstanke om att avgasstrumpan på grenröret läcker lite så den skall bytas, kanske det hjälper lite på värdenaa..
Jag misstänker att turbon läcker in olja på luftsidan och trycker in oljeblandad luft i systemet, är det ens möjligt ??
Tänker mest på att ev. olja borde lägga sig ngnstans i rörsystemet..
Skall till Volvo och ta gammalbil service med allt vad det innebär med uppdateringar och oljebyte..
Tror ni dessa åtgärder löser mitt avgas problem ??
Jag har inga felkoder inga övriga problem med motorn, bytte just 5'ans tändspole och samtliga stift och den spinner som en kattunge..
Tankar , tips, ideer runt detta ??
Senast redigerad av 1 vibbe, redigerad totalt 0 gånger.