Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1229839
Hej hej..

Har vart och besiktat bilen, Volvo S60 2,5T -04, efter låååång tids avställning..
Ficknågra märkliga avgasvärden vid besiktningen och det skall sägas att motor och katalysator var varmkörda vid testen..

Mina värden samt gränsvärden inom parantes:

CO: 0,1 (0,3) HC : 69 (100)

CO 2500 varv: 2,0 (0,2) Lambda: 0,95 (0,96-1,04)

Jag har en stark misstanke om att avgasstrumpan på grenröret läcker lite så den skall bytas, kanske det hjälper lite på värdenaa..
Jag misstänker att turbon läcker in olja på luftsidan och trycker in oljeblandad luft i systemet, är det ens möjligt ??
Tänker mest på att ev. olja borde lägga sig ngnstans i rörsystemet..
Skall till Volvo och ta gammalbil service med allt vad det innebär med uppdateringar och oljebyte..

Tror ni dessa åtgärder löser mitt avgas problem ??
Jag har inga felkoder inga övriga problem med motorn, bytte just 5'ans tändspole och samtliga stift och den spinner som en kattunge..

Tankar , tips, ideer runt detta ??
Senast redigerad av 1 vibbe, redigerad totalt 0 gånger.
#1229868
Sitter lambdasonden före eller efter läckaget på avgasröret ?
sitter den före så kan det vara att sonden börjar ge upp (mätfel)
sitter den efter läckaget så beror det mer troligt på läckaget.
#1229872
Hmmmmm... Bra fråga om vart sonden sitter..

Jag har alltid trott att den sitter efter strumpan men kan ha fel, har googlat bilder på "grenrör/katalysator" och det ser onekligen ut som om sonden sitter före strumpan...
Kan ngn där ute bekräfta detta ??

Edit...

Sitter det 2 st sonder, en före katalysatorn och en efter ??
Kan det vara både Bosch och Denso fabrikat ??
Hur mäter man upp sonderna, Ohm värde ??

Som ni märker på frågorna så har jag inte vart under bilen och sett och jag har inget vettigt garage tillgängligt just nu så
jag önskar skaffa nig så mkt tips och trix om detta innan jag börjar skruva..
#1230006
Ja, du har två lamdasonder.

Reglersonden sitter före katalysatorn, och är den som främst reglerar bränsleblandningen kontinuerligt när den uppnått drifttemperatur..
Analyssonden sitter i katalysatorn efter katalysatorblocken, och analyserar utfallet, och data från den styr också bränsleblandningens adaption, men inte kontinuerligt.

Ett avgasläckage före reglersonden är tänkbart, då den då reagerar på extra syret och luras att tro den går snålt, och fetar på....
Men flexröret sitter efter reglersonden, som du har nästan uppe vid turbon.
Kan vara vakuumläckage också.

Lamdavärdet som bilprovningen ser är uträknat på vad som kommer ut där bak, och är ingen signal från bilens system.
Bra co och hög lamda är ofta läck i avgasröret under bilen, som då lurar bilprovningens sond med syre in efter motorn.

Hur mycket har den körts sen påställning?
Riktigt genomvarm med långkörning?
Rost, tex, som hindrar sonderna att analysera riktigt, tänker jag men det borde brinna bort ganska snart.

Om turbon läckte in olja i den graden, borde HC vara skyhög.
#1230008
Jag må erkänna att bilen tidvis har körts unser avställningen...
Ja, motorn kördes ganska hårt av mig innan besiktningen och av besiktningspersonalen så den var varm...

Lurar på att tvätta/rengöra ETM'en och köra in till Volvo för en 6+ service (har inte vart gjort på 10-11 år) för att se om det hjälper...
#1230998
Hat rengjort ETm'en och den var inte speciellt skitig invändigt men trångt och jävligt var det...
Hade relativt mycket olja i slangar och rör som förmodligen blev plasserat där av den gamla turbon...
Får bli ett sommarprojekt att rengöra dom..
Resultatet blev dock att bilen drar bättre i mellanregistret (2000-3500 rpm) än tidigare och att kickdown funktionen lättare går i...
#1231004
Skruvade loss katalysatorröret igår kväll och det var både intressant och frustrerande...
I praktiken var nätstrumpan helt av, märkligt att det inte har hörts..
Flänsen mot turbon var hårt dragen men det gick ända att röra på katalysatorröret mot planet på turbon med pinbultarna när man drog lite i katalysatorröret i sidled så det har med största sannolikhet vart ett läckage före varje lambda sond...
Ny strumpa skall inhandlas i kväll och operation svetsning skall påbörjas..
Sen borde avgasvärderna vara ok..
#1232419
Har nu vart och gjort en kontroll av mina avgasvärden..
Värderna är numera normala och godkända utan K-sprit eller E85 i tanken

Det enda jag gjorde var att rengöra gasspjället under insuget ,(tömde svordoms förrådet på detta) fann olja i samtliga rör till och från turbon (??!!?? förmodligen en kvarleva från den gamla turbon) så jag torkade ur rören och intercoolern skall rengöras i sommar, bytte tändstift och bytte ut strumpan på katalysatorröret..
Hann dock inte byta oljan men det gick bra ändå..
Bytet av strumpan var dock lite problematiskt då den gamla strumpan gick isär vid demontering så jag fick punktsvetsa och provmontera den flera gånger innan passningen mot turbo och ljuddämpare var acceptabel.. Nya packningar var INTE lätt att få tag på, åkte till Volvo och de hade bara 2 st kvar på lagret, nackdelen med att bo på Gotland..

Skall nu ta tag i handbromssystemet som har fullständigt rostat ihop....
#1232454
Det samlas alltid lite olja i intercoolern enl min erfarenhet.
Normalt, så länge det inte är tokmycket, men då skulle den blåryka..
#1234254
Hej hej....

Har precis kommit hem från besiktningen med ett ångestladdat papper...

Vid den förra besiktningen (slutet av Januari) så fick jag underkända avgas värden..

Dessa var mina värden då :

CO: 0,1 (0,3) HC : 69 (100)

CO 2500 varv: 2,0 (0,2) Lambda: 0,95 (0,96-1,04)

Jag bytte katalysatorstrumpan, nya packningar vid turbo och ljuddämpare och gjorde rent gasspjället med bromsrengöring...

Åkte in till bilprovningen och gjorde ett nytt avgas test och fick det godkänt...
Det var bara en koll av att se att värdena var bra...

Men idag blev det underkänt, på tomgång så är bilens värden som tagna ur skolboken, perfekta...

Men på högre var så blir värderna lite konstigare:


CO: 0,2 (0,3) HC : 82 (100)

CO 2500 varv: 0,9 (0,2) Lambda: 0,93 (0,96-1,04)

Jag har startgas sprayat alla vacumslangar och inget läkage har upptäkts..
Provtryckt avgassystemet med att hålla handen för och det blir ett omedelbart högt tryck i avgassystemet utan läkageljud...

Själv har jag några teorier, jag slog på en flaska k-dojja i tanken i fredags, kan det ha påverkat mina värden ??
Oljan i motorn är nog 2-3 år gammal, kan ett oljebyta göra susen här ??

Hälsningar från en villrådig stackare med smygande ångest....

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]