- ons 31 jan 2018, 19:39
#1229680
Hallå!
Idag var bilen inne för uppgradering av mjukvaran i växellådan och borttagning av Neutral till drive funktionen vid exmpelvis rödljus, en funktion som gör att lådan lägger i neutralen när man står still och kastar sen i Driven när man släpper bromsen. Det dunkade som fan i hela bilen och volvo har alltså en uppdatering på det. Bilen rullar nu mjukt vidare vid bromsuppsläpp.
Adaptionen återställdes och bilen växlade jävligt mjukt och fint en stund tills oljan blev varm och då tvekar han mellan växel 2-3. Speciellt vid mjuk acceleration så går det inte lika mjukt.
Jag åkte till mekonomen och köpte deras atf olja som rekommenderas till min låda för 580kr/4Liter.
Hissade upp bilen och tömde ur oljan genom avtappningspluggen på växellådan. Ut kom cirka 3,4 liter bränt äckligt mörkröd nästan svart olja som luktade skit.
Fyllde på med vad jag trodde var 3.4 liter atf olja men det visade sig vara lite mer än HOT NIVÅN på stickan. Det finns lite marginal för överfyllnad och det förstör inte lådan på något sätt men man ska självklart köra exakt efter stickan. Lat som jag är så valde jag att fortsätta med att nolla oljeräknaren och adapteringen ännu en gång via Delphi OBD programmet på datorn. Detta för att jag planerat ett till oljebyte om några dagar och på så sätt få ur den gamla oljan utan att behöva skölja.
Med adapteringen nollställd körde jag hem bilen i denna kyla och oljan har inte nått arbetstemperatur (80-90) grader så adapteringen har inte fått komma igång än. rycket mellan 2-3 är fortfarande kvar med andra ord.
Varför jag startar en tråd här är för att jag märkt att när lådan är kall så rycker det inte mellan 2-3 utan bara när den kommit upp i arbetstemperatur vilket fick mig att misstänka den gamla oljans kvalitet när den blivit varm.
Är det någon som har synpunkter eller erfarenheter av detta så välkomnas det.
Det finns hundratals trådar som rör växellådan och dessa växlingar men jag kan inte relatera det till mitt problem då det uppstår endast när lådan är varm, alltså efter 30-40 minuters stadskörning med rödljus osv.
mvh!
Idag var bilen inne för uppgradering av mjukvaran i växellådan och borttagning av Neutral till drive funktionen vid exmpelvis rödljus, en funktion som gör att lådan lägger i neutralen när man står still och kastar sen i Driven när man släpper bromsen. Det dunkade som fan i hela bilen och volvo har alltså en uppdatering på det. Bilen rullar nu mjukt vidare vid bromsuppsläpp.
Adaptionen återställdes och bilen växlade jävligt mjukt och fint en stund tills oljan blev varm och då tvekar han mellan växel 2-3. Speciellt vid mjuk acceleration så går det inte lika mjukt.
Jag åkte till mekonomen och köpte deras atf olja som rekommenderas till min låda för 580kr/4Liter.
Hissade upp bilen och tömde ur oljan genom avtappningspluggen på växellådan. Ut kom cirka 3,4 liter bränt äckligt mörkröd nästan svart olja som luktade skit.
Fyllde på med vad jag trodde var 3.4 liter atf olja men det visade sig vara lite mer än HOT NIVÅN på stickan. Det finns lite marginal för överfyllnad och det förstör inte lådan på något sätt men man ska självklart köra exakt efter stickan. Lat som jag är så valde jag att fortsätta med att nolla oljeräknaren och adapteringen ännu en gång via Delphi OBD programmet på datorn. Detta för att jag planerat ett till oljebyte om några dagar och på så sätt få ur den gamla oljan utan att behöva skölja.
Med adapteringen nollställd körde jag hem bilen i denna kyla och oljan har inte nått arbetstemperatur (80-90) grader så adapteringen har inte fått komma igång än. rycket mellan 2-3 är fortfarande kvar med andra ord.
Varför jag startar en tråd här är för att jag märkt att när lådan är kall så rycker det inte mellan 2-3 utan bara när den kommit upp i arbetstemperatur vilket fick mig att misstänka den gamla oljans kvalitet när den blivit varm.
Är det någon som har synpunkter eller erfarenheter av detta så välkomnas det.
Det finns hundratals trådar som rör växellådan och dessa växlingar men jag kan inte relatera det till mitt problem då det uppstår endast när lådan är varm, alltså efter 30-40 minuters stadskörning med rödljus osv.
mvh!