Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1229879
Det låter på din beskrivning som det är adaptions relaterat.
Hur långt har lådan gått ? det kan naturligt vis vara andra fel men att börja med en adaption är steg ett innan man börjar riva isär å byta saker.

Edit : instämmer med SBergdahl byt färdigt oljan först

Vart bor du ? kan ju finnas någon som kan hjälpa dig i din närhet
#1229880
Lådan har gått 44.800 :lol:
Jag byter färdigt oljan i veckan och återkommer.
Jagvfinns i örebro om någon här har lust att hjälpa till. Självklart Betalar jag för besväret till någon som är kunnig och intresserad än volvo teknikerns bittra ”det kommer inte att hjälpa” attityd utan att ens ha sattit sig i bilen..
#1229885
Ja Örebro är ju inte runt hörnet för mig tyvärr så du får hoppas på någon annan som kan hjälpa dig

44 tusen är ju en ansenlig sträcka för en sådan låda. men jag har sett original artnr stämplat på slitytan på lameller från lådor med dom milen. så inget är ju omöjligt. men om oljan var svart när du tappade ur den tyder det lite på brända lameller tyvär.
men det betyder inte att allt hopp är ute jag hade iaf innan man gör någon åtgärd på lådan förutom oljebyte sett till att den är adapterad en gång iaf.
#1229963
mattsson81 skrev:Ja Örebro är ju inte runt hörnet för mig tyvärr så du får hoppas på någon annan som kan hjälpa dig

44 tusen är ju en ansenlig sträcka för en sådan låda. men jag har sett original artnr stämplat på slitytan på lameller från lådor med dom milen. så inget är ju omöjligt. men om oljan var svart när du tappade ur den tyder det lite på brända lameller tyvär.
men det betyder inte att allt hopp är ute jag hade iaf innan man gör någon åtgärd på lådan förutom oljebyte sett till att den är adapterad en gång iaf.
Jo absolut, lådan är ju inte helt ny precis men min tankegång går ju åt stt den ibland växlar mjukt och ibland inte. Detta verkar vara oljetemp relaterat samt hur hårt gaspedalen trycks ner. En till grej är ju att den växlade bra efter rejmes uppdatering men började tveka igen efter ett oljebyte.
Sen är det kul att ha nåt att pyssla med än att döma ut växellådan och bli en reservdelsbytare :)
#1231097
Uppdatering:
Detta symptom med ryckande växlingar är värmerelaterat. Jag kommer att prova montera en större oljekyl till växellådan och se ifall problemet försvinner. I sträng kyla så finns inte detta problem när jag tar av underkåpan och kör. Problemet kommer lååångt senare när växellådan får jobba och oljan blir varm. ATF oljan är ju en typ av friktionsolja och det verkar som att den friktions bla bla bla förändras när oljan uppnår en viss temperatur. Jag är ingen ingenjör eller särskilt påläst i ämnet men jag önskar att någon som är mer insatt hjälper till att förklara hur oljan är uppbyggd och vad den har för funktion för sannerligen så är problemet värmerelaterat. Kommer vi fram till nåt så innebär det en väldigt stor besparing för många volvo ägare, och kanske sitter samma låda i andra märken också vad vet jag.
Kanske behöver vi prova med en annan typ av olja som tål lite högre temperatur innan den "förändras"? Kanske är oljekylaren för växellådan underdimensionerad? Detta har hänt tidigare och händer fortfarande i bilvärlden. Tillverkarna gör missar i sina beräkningar vilket leder till att vi bilägarna får betala notan i dom flesta fallen.

Skam den som ger sig
#1231112
SBergdahl skrev:Problemet är förmodligen att Volvo tog bort oljebyte från serviceschemat. Aisin som tillverkat lådan sa 8000 mil när det begav sig. Saab som använde samma låda sa 12000. Volvo att det inte behövs alls.
Ja precis! Men fortfarande tror jag på underdimensionerad oljekyl för att problemet försvinner inte när man byter olja.. själva oljekylen blir lite oxiderad och smutsig med tiden och leder inte bort värmen lika bra som när den var ny.
#1231118
SBergdahl skrev:Eller så slits lådan onormalt när man kör runt med olja som borde bytts för 20000 mil sedan oavsett oljekyl.
Visst kan det vara så.. men att lådan beter sig som en helt ny dag låta när den är kall visar ju på att Det inte är något fel på lådan och lamellerna...
#1231178
Dimensionerna ändras ju av värmen. Om något är slitet ner till marginalen kan det räcka. Har man kört en låda med svart olja som luktar pyton är den misskött. På något sätt får man räkna med att det märks.

Kugghjulet på fördelaraxeln äe spi[…]

Volvo V50 "Mr White"

Hallå! Jo vet att den finns med kromlist, me[…]

Byta framsäten i XC90

Denna har standardstolen i skinn. Den saknar dock[…]

Fick också, flera gånger, assistansen […]