Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#1229680
Hallå!
Idag var bilen inne för uppgradering av mjukvaran i växellådan och borttagning av Neutral till drive funktionen vid exmpelvis rödljus, en funktion som gör att lådan lägger i neutralen när man står still och kastar sen i Driven när man släpper bromsen. Det dunkade som fan i hela bilen och volvo har alltså en uppdatering på det. Bilen rullar nu mjukt vidare vid bromsuppsläpp.
Adaptionen återställdes och bilen växlade jävligt mjukt och fint en stund tills oljan blev varm och då tvekar han mellan växel 2-3. Speciellt vid mjuk acceleration så går det inte lika mjukt.
Jag åkte till mekonomen och köpte deras atf olja som rekommenderas till min låda för 580kr/4Liter.
Hissade upp bilen och tömde ur oljan genom avtappningspluggen på växellådan. Ut kom cirka 3,4 liter bränt äckligt mörkröd nästan svart olja som luktade skit.
Fyllde på med vad jag trodde var 3.4 liter atf olja men det visade sig vara lite mer än HOT NIVÅN på stickan. Det finns lite marginal för överfyllnad och det förstör inte lådan på något sätt men man ska självklart köra exakt efter stickan. Lat som jag är så valde jag att fortsätta med att nolla oljeräknaren och adapteringen ännu en gång via Delphi OBD programmet på datorn. Detta för att jag planerat ett till oljebyte om några dagar och på så sätt få ur den gamla oljan utan att behöva skölja.
Med adapteringen nollställd körde jag hem bilen i denna kyla och oljan har inte nått arbetstemperatur (80-90) grader så adapteringen har inte fått komma igång än. rycket mellan 2-3 är fortfarande kvar med andra ord.
Varför jag startar en tråd här är för att jag märkt att när lådan är kall så rycker det inte mellan 2-3 utan bara när den kommit upp i arbetstemperatur vilket fick mig att misstänka den gamla oljans kvalitet när den blivit varm.
Är det någon som har synpunkter eller erfarenheter av detta så välkomnas det.
Det finns hundratals trådar som rör växellådan och dessa växlingar men jag kan inte relatera det till mitt problem då det uppstår endast när lådan är varm, alltså efter 30-40 minuters stadskörning med rödljus osv.

mvh!
#1229686
Till/från 3:an är väl det klassiska B4 servolocket?

Personligen hade jag börjat med att få ur resten av den gamla svarta oljan och sett hur det blev. Ett tips är Q8 Unitrans JK som finns på Swedol för betydligt mer överkomligt literpris än Mekonomens. Du behöver inte köra särskilt länge mellan varje tömning för att det ska blandas upp men att se till att använda alla växlar kan väl vara bra.

http://www.swedol.se/unitrans-jk-20l.html
#1229691
SBergdahl skrev:Till/från 3:an är väl det klassiska B4 servolocket?

Personligen hade jag börjat med att få ur resten av den gamla svarta oljan och sett hur det blev. Ett tips är Q8 Unitrans JK som finns på Swedol för betydligt mer överkomligt literpris än Mekonomens. Du behöver inte köra särskilt länge mellan varje tömning för att det ska blandas upp men att se till att använda alla växlar kan väl vara bra.

http://www.swedol.se/unitrans-jk-20l.html
Jo det är klart, men jag orkade inte skölja lådan utan jag ville köra täta oljebyten vilket borde ge någurlunda liknande resultat då jag tar bort och lägger till olja och den totala volymen borde bli ”ny olja” några byten senare.
Har jag det gamla b4 locket på min låda?
Jag har letat och får olika prisuppgifter på vad den kostar. Därför vill ja beställa den och göra jobbet själv vilket inte borde vara så svårt. Vad rekommenderas?
#1229775
En liten uppdatering:
Nu har problemet flyttat sig till växel 3-4 som hackar in. Det är som att gasen hakar upp sig mellan dessa växlar vilket resulterar i en liten smäll som märks när gaspedalen är nertryckt på ca 15%. Det borde då ligga i lådans Economi läge.
Gasar man lite mer från stillastående exempelvis så växlar den snabbt och ryckfritt igenom alla växlar. Men det är ju inte så man kör i stadstrafik utan accelerationerna mellan rödljusen är ganska mjuka och det är bara då växlingen känns. Jag körde lådan varm i cirka 30-40 minuter blandad körning och provade sedan på landsväg att växla med tiptronicen och både upp och nerväxlningar fungerar fint i när jag gasar lite men såfort jag kör mjukt så är det övergången från 3an till 4an som rycker.

Jag vill inte byta grejjer i onödan på ren chansning utan jag vill felsöka och på nåt sätt förstå vad det är som händer i lådan för att hitta felet.
Min teori nu är att oljepumpen inte bygger tillräckligt med tryck vid lågt varvtal därför tvekar den när solenoiden ska öppnas (lådan varvar väl mindre vid lättare gaspådrag).
Min andra teori är att friktionsblablabla i den gamla oljan som ju finns kvar i lådan är totalt sopslut och därför greppar inte lamellerna som dom ska när solenoiden öppnas. Ett frågetecken som dyker upp i mitt huvud är varför detta sker enbart på dessa växlar och inte på dom övriga växlarna? Kanske någon kan svara på som vet hur den lådan är uppbyggd och hur den fungerar mer detaljerat...
Tilläggas bör att alla växlingar fungerade fint när jag körde ut från volvo efter deras uppdatering av lådan. Teknikern hade även nollställt adaptionen men inte oljeräknaren och ändå växlade lådan fint. Visserligen var lådan lite småkall när jag körde ut därifrån men vad jag minns så borde den blivit lite varm då jag körde cirka 20 minuter stadstrafik efteråt utan att det ryckte i någon växel vilket får mig att gå tillbaka till att "felet" är mjukvarurelaterat..

Det är ett mysterium det här men vi får se om vi lyckas lösa det =)
#1229822
SBergdahl skrev:Till/från 3:an är väl det klassiska B4 servolocket?

Personligen hade jag börjat med att få ur resten av den gamla svarta oljan och sett hur det blev. Ett tips är Q8 Unitrans JK som finns på Swedol för betydligt mer överkomligt literpris än Mekonomens. Du behöver inte köra särskilt länge mellan varje tömning för att det ska blandas upp men att se till att använda alla växlar kan väl vara bra.

http://www.swedol.se/unitrans-jk-20l.html
Ursäkta att jag hijackar tråden, men har bara en snabb fråga. Kan jag använda denna olja till Aisin AW55-50/51SN?
#1229825
sbf skrev:
SBergdahl skrev:Till/från 3:an är väl det klassiska B4 servolocket?

Personligen hade jag börjat med att få ur resten av den gamla svarta oljan och sett hur det blev. Ett tips är Q8 Unitrans JK som finns på Swedol för betydligt mer överkomligt literpris än Mekonomens. Du behöver inte köra särskilt länge mellan varje tömning för att det ska blandas upp men att se till att använda alla växlar kan väl vara bra.

http://www.swedol.se/unitrans-jk-20l.html
Ursäkta att jag hijackar tråden, men har bara en snabb fråga. Kan jag använda denna olja till Aisin AW55-50/51SN?
Ja. Det är korrekt spec, dvs JWS 3309. Det borde gå åt 10-12 liter av de 20 för att få klar olja i lådan igen.
#1229829
SBergdahl skrev:
sbf skrev:
SBergdahl skrev:Till/från 3:an är väl det klassiska B4 servolocket?

Personligen hade jag börjat med att få ur resten av den gamla svarta oljan och sett hur det blev. Ett tips är Q8 Unitrans JK som finns på Swedol för betydligt mer överkomligt literpris än Mekonomens. Du behöver inte köra särskilt länge mellan varje tömning för att det ska blandas upp men att se till att använda alla växlar kan väl vara bra.

http://www.swedol.se/unitrans-jk-20l.html
Ursäkta att jag hijackar tråden, men har bara en snabb fråga. Kan jag använda denna olja till Aisin AW55-50/51SN?
Ja. Det är korrekt spec, dvs JWS 3309. Det borde gå åt 10-12 liter av de 20 för att få klar olja i lådan igen.
Tackar!
#1229866
Det stämmer som du säger att växellådan själv adapterar växlingarna när oljetempen är över 65grader (till 110grader)

men det finns också ett adaptionsläge som går att aktivera
min erfarenhet är att utan att genomföra "grundadaption" efter nollstälning av Adaptionsvärden så brukar det kunna växla hårt mellan 2-3.
Jag vet inte om funktionen finns med i Autonom men Volvo kan iaf Aktivera funktionen (eller någon med Vida/Dice)
Det brukar vara så att funktionen bara körs under den Tändnings Cykel som den aktiveras. så stänger du av tändningen så avslutas funktionen.
Det finns ett körschema man ska följa vid grundadaption å vare godkänd växling kviteras med gul triangel i instrumentet.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]